דעות

קורונה בישראל: לשמור את משאבי המערכת המוגבלים לחולים הקשים ביותר

בשעה שבקוריאה וביפן היו הרבה יותר חולים והדבקות, הוחלט להגביל דווקא את הכניסה מתאילנד ולשלוח את השבים ממנה לבידוד - החלטות שאינן נבחנות מול מציאות משתנה וגזירות שהציבור לא יכול לעמוד עלולות לגבות מחיר כבד

הרופא אושפז במתקן הבידוד ב"שיבא". צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

השבוע, כשאקבל מטופלים במרפאתי כרופא משפחה עצמאי, חלקם הגדול עם תלונות של זיהום בדרכי הנשימה האופייני לעונה, ארצה להיות שקט שהצוות ואני מוגנים מפני הדבקה בקורונה. מגיפת הקורונה הציפה את העיסוק במוכנות לאירוע ביולוגי חריג. מחלה נגלית (Emerging infection) מציבה אתגר מיוחד בהיותה כרוכה באי ודאות באשר למשתנים קריטיים המכתיבים את התגובה ובהם: אופן ההדבקה, שיעורי ההדבקה והתמותה והטיפול המתאים. לנוכח אי הוודאויות, היערכות והתמודדות עם אירוע כזה מצריכות ניתוח תרחישים ברזולוציה עדינה והערכת הסיכון הנשקף בכל אחד מהם כדי להעריך את התועלת אל מול המחיר של כל פעולה.

בעת אירוע כזה, הגנת הצוות הרפואי מקבלת עדיפות ראשונה, אף מעבר לטיפול בחולים, וזאת על מנת לשמר את המשאב היקר מכל: כוח אדם רפואי, ולהבטיח התייצבות נאותה של הצוותים לעבודה בלא שיחששו לבטיחותם. שני צעדים מתבקשים בעת הזאת לאלתר:

  1. פתיחת מוקד טלפוני לציבור, מאויש באנשי מקצוע, כדי להנחות את הפונים על פי ההגדרות הברורות: מי שחשוד כמגע הדוק או נחשף - להסגר בית, ומי שחשוד כחולה - ישירות לאתר ייעודי בחדר מיון לבדיקה ובידוד. זאת, על מנת למנוע מנחשפים או מחולים להגיע למרפאות הקהילה ולסכן בחשיפה שלא לצורך את הקהל הרחב ואת הצוותים.
  2. להנחות את צוותי הרפואה בקו הראשון - מרפאות ראשוניות וחדרי מיון, לחבוש מסיכה בכל עת של בדיקה וטיפול, כאשר יתר ציוד המיגון נמצא בהישג יד.

הסגר (קרנטינה) נועד להרחיק מהציבור הרחב אנשים שיש חשד כי נחשפו למחולל מחלה ונמצאים בתקופת הדגירה שלה, בטרם פיתחו את סימניה. בידוד, בשונה מהסגר, נדרש בעת טיפול בחולים מידבקים בבית חולים. אלה הם צעדים דרקוניים שיש להם השלכות נפשיות קשות של בידוד אנושי וחברתי ופגיעה בחירויות של פרטים במטרה להגן על בריאות הציבור.

יש לשאוף להקל על הנוסעים ששבו מאוניית הקרוז ולאפשר להם לשהות בהסגר בבתיהם או במתקן ייעודי ולדאוג שייבדקו על ידי בני אדם ממוגנים היטב, ולא על ידי רובוטים בבית החולים שאותו יש לשמור לעת שיגיעו חולים

על פי ההנחיות המקצועיות, על הנחשפים להיות בהסגר ולא בבית חולים. באשר לנוסעים ששבו מאוניית הקרוז ביפן, יש לשער כי השהות הכפויה באוניה כבר הותירה בהם את רישומה הקשה. יש לשאוף להקל עליהם ולאפשר להם לשהות בהסגר בבתיהם או במתקן ייעודי ולדאוג שייבדקו על ידי בני אדם ממוגנים היטב, ולא על ידי רובוטים בבית החולים שאותו יש לשמור לעת שיגיעו חולים. הגם שמדובר באנשים שנמצאו בסכנת הדבקה גבוהה, באיזון הראוי בין הגנה על שלום הציבור, רווחתם האישית והנפשית של הנוסעים ושמירה על משאבים רפואיים יקרי ערך, ההחלטה הנכונה היא שיהיו בהסגר-בית מבוקר היטב.

החלטה קודמת היתה שהבאים מתאילנד יוכנסו להסגר בית למשך שבועיים, תוך פגיעה בחופש התנועה ובבריאות הנפשית של אלפי אנשים, אל מול סיכון נמוך מאוד לחשיפה, בשונה מהבאים מסין. זאת, בזמן שהנתונים מראים כבר מזה שבוע שבקוריאה וביפן יש הרבה יותר חולים והדבקות חדשות מאשר בתאילנד, אך דווקא ממדינות אלו לא הוגבלה הכניסה עד שהתבררה ההדבקה בקבוצת התיירים מקוריאה. החלטות שאינן נבחנות מול מציאות משתנה וגזירות שהציבור לא יכול לעמוד בהן עלולות לגבות מחיר כבד של שחיקת האמון החיוני בהחלטות המערכת.

במדינה שמדשדשת כל שנה בהתחסנות העונתית לשפעת ושהיתה בה התפרצות חצבת גדולה בגלל תת חיסון, הבעיה אינה מחסור בחיסונים אלא בהבאתם היומיומית אל מתחת לעורו של האזרח ברמת הביצוע הנדרשת

בראי דומה צריכה להיבחן "הנחיית" ראש הממשלה לפתח חיסון ולהקים מפעל לחיסונים. במדינה שמדשדשת כל שנה בהתחסנות העונתית לשפעת (פחות ממחצית המתחסנים מאשר בארה"ב, שעל מערכת הבריאות שלה אנו רגילים ללגלג) ושהיתה בה התפרצות חצבת גדולה בגלל תת חיסון, הבעיה אינה מחסור בחיסונים אלא בהבאתם היומיומית אל מתחת לעורו של האזרח ברמת הביצוע הנדרשת. השקעות עתק בפרויקטים גרנדיוזיים והצהרות של פוליטיקאים אינן חלופה לעבודה מקצועית נכונה בשוטף והשקעה נאותה בקימום מערכת הבריאות הקורסת.

בקבלת ההחלטות יש להביא בחשבון שעל פי הידוע כעת המחלה מידבקת למדי והתמותה ממנה נמוכה, אך גבוהה מאשר בשפעת. המאמצים כעת צריכים להתמקד בהכלת המגיפה, בהגנה על הצוותים הרפואיים ובשמירת משאבי המערכת המוגבלים לחולים הקשים. על השיקולים בניהול אירוע חירום להיות מקצועיים, מערכתיים, מתואמים ובראש ובראשונה עניינים. בתקופה שבה הפוליטיקאים התרגלו לרמוס ברגל גסה את אנשי המקצוע, חשוב להבטיח שבאירוע כזה קבלת ההחלטות תהיה מקצועית, שקולה ועניינית ותתאים לנסיבות המשתנות במהירות.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  נגיף הקורונה,  בידוד,  קוריאה,  מערכת הבריאות,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.02.2020, 23:04

ביקורת לשם ביקורת בלבד - שום דבר לא נראה נכון לדר יואב יחזקאלי החכם מכולם