דעות

מחפשים את הנגיף רק מתחת לפנס ולא היכן שהוא עלול להימצא

הגדרות מקרה קורונה בישראל לא שונתה בהתאם להגדרת המקרה המעודכנת של ארגון הבריאות העולמי והמיקוד של מערכת הבריאות צריך להיות כעת בהכנתה לטיפול בחולים הקשים

מתחם הבידוד ב"שיבא". "בשונה מנגיף האבולה, המחלה אינה עוברת במיוחד במגע ובהפרשות, ולכן הצורך בהפרדת מערכות הביוב והפסולת בבתי החולים מוטל בספק, ובמילא קיבולת האשפוז במתקנים הייעודיים בבתי החולים היא מזערית". צילום: דוברות בית החולים

בעת שנכתבים הדברים יש בישראל מספר חולים בקורונה, וכבר התרחשה הדבקה בארץ. צעדי הסגר והבידוד קרובים למיצוי והמיקוד של מערכת הבריאות כעת צריך להיות בהכנתה לטיפול בחולים.

הקורונה כמחלה נגלית (Emerging infection), שלא היתה מוכרת קודם לכן ואשר כדוגמתה נפגוש יותר ויותר עם ההתחממות הגלובלית, מציבה אתגר עצום עקב היותה מידבקת ונעדרת טיפול וחיסון. ההיערכות וההתמודדות עם האירוע מצריכות לימוד הנתונים המשתנים מיום ליום, ניתוח תרחישים ברזולוציה עדינה והערכת הסיכון הנשקף בכל אחד מהם כדי להעריך את התועלת אל מול המחיר של כל פעולה שננקטת. צוות הטיפול במגיפות (צט"ם), שהייתי ממקימיו ב-1990 לנוכח האיום הביולוגי במלחמת המפרץ הראשונה, אמון על הערכת הסיכונים הזו.

יכולתם של בידוד והגבלת תנועה למנוע הדבקה היא מוגבלת והם ממצים את עצמם. ההנחיות הפכו דרקוניות ומורכבות עד כדי כך שאדם מן הישוב מתקשה לפעול על פיהן, והטלת גזירות שהציבור לא יעמוד בהן לא תועיל לאמון הציבור במערכת

כשם שנכון שציבור אנשי המקצוע יפעל על פי ההחלטות המתקבלות, כך ראוי שיכיר ויבין את השיקולים ושאלה יעמדו לביקורת בונה. כך למשל, הגדרות המקרה בישראל לא שונו בהתאם להגדרת המקרה המעודכנת של ארגון הבריאות העולמי (WHO), הכוללת כל מקרה של זיהום נשימתי חריף שאושפז ואין לו הסבר אחר. אפשר שהפער בהגדרות מביא למצב שאצלנו מחפשים את הנגיף רק מתחת לפנס ולא היכן שהוא עלול להימצא.

מהנתונים הקיימים ידוע כי מחלת הקורונה מועברת במגע טיפתי (Droplet infection) מאדם לאדם, שמידת ההדבקה שלה דומה או גבוהה במעט ממחלת השפעת, ושיעור התמותה ממנה גבוה בהרבה משפעת. מתוך כך ומהדינמיקה של המגיפה בארצות אחרות, ניתן להעריך שבשבועות הקרובים עלולים להידבק ולחלות בישראל, מדינה צפופה עם מוביליות גבוהה וקשרים חברתיים ענפים, סדר גודל של אלפי בני אדם. מדובר אמנם בתחזית קודרת, אך לא מנותקת מהמציאות.

בהינתן שיעור תחלואה קשה של כ-15% ושיעור תמותה שנע בין 1%-4%, מאות חולים עלולים להזדקק לאשפוז. בהיעדר חיסון וטיפול, צעדים של סגר, בידוד והגבלות תנועה שנועדו להכלת מספר הנדבקים מקבלים לכן משנה תוקף. צעדים אלה ננקטים בצדק על ידי משרד הבריאות, אבל יש להם מחיר כבד בפגיעה ברקמת החיים ובבידוד חברתי, ובסופו של דבר יכולתם למנוע הדבקה מוגבלת והם ממצים את עצמם. ההנחיות גם הפכו דרקוניות ומורכבות עד כדי כך שאדם מן הישוב מתקשה לפעול על פיהן, והטלת גזירות שהציבור לא יעמוד בהן לא תועיל לאמון החיוני של הציבור במערכת.

על ההחלטות המתקבלות להיבחן למול המציאות המשתנה, אחרת המחיר של שחיקת האמון החיוני במערכת, הן של אנשי המקצוע והן של הציבור הרחב, יהיה כבד.

אין לחזור על השגיאה שנעשתה בהכנסת הנחשפים מאוניית הקרוז למתקן יקר ב"שיבא", מה שהצטלם יפה אך הביא את הצוות שם לדווח על חוויות של קושי ושחיקה עוד בטרם הופיעו החולים הראשונים

תחזית של אלפי חולים, מאות מהם במצב קשה, פירושה עומס עצום על מערכת הבריאות הרזה, החסרה גם בשגרה כוח אדם ומיטות אשפוז, שעדיין לא התאוששה מעונת שפעת קשה במיוחד. Surge capacity היא היכולת להתארגן במהירות לקלוט יותר מטופלים מבשגרה. יכולת כזו מצריכה תכנון ובנייה מראש.

באירוע רב נפגעים ההתנהלות משתנה, ואת המשאבים המוגבלים הכרחי לשמור לחולים הקשים. לכן, המגעים שלא פיתחו סמני מחלה ואינם נחשבים לחולים, מקומם בבידוד בבית ולא בבית חולים. אין לחזור על השגיאה שנעשתה בהכנסת הנחשפים מאוניית הקרוז למתקן יקר ב"שיבא", מה שהצטלם יפה אך הביא את הצוות שם לדווח על חוויות של קושי ושחיקה עוד בטרם הופיעו החולים הראשונים.

וזאת לדעת: במתאר של אירוע ביולוגי חריג, הגנת הצוות הרפואי מקבלת עדיפות ראשונה, אף מעבר לטיפול בחולים, וזאת על מנת לשמר את המשאב היקר מכל - כוח אדם רפואי מיומן, הסומך על המערכת שתגן עליו משחיקה שלא לצורך, נותן אמון באמצעי המיגון המסופקים לו ועל כן יתייצב לעבודה רענן בלא חשש לבטיחותו ולשלומו.

במתאר מגפתי שכזה, אין מנוס מלהימנע מאשפוז בבית חולים, לא רק של המגעים אלא גם של החולים הקלים הרבים שיהיו, ואף מהגעה שלהם למרפאות הקהילה וחשיפה שלא לצורך של הקהל הרב המגיע אליהן. כ-80% מחולי הקורונה צפויים להיות קלים, בחומרה דומה לשפעת, ואין סיבה שלא יטופלו בבית, עם הנחיה מרחוק של רופאי המשפחה, תוך הקפדה על בידוד. יכולות של אשפוז בית ורפואה מרחוק כבר בנמצא וניתן יהיה להרחיב את השימוש בהן על ידי קופות החולים.

בזמן שהמחלה כבר קיימת בארץ הנחת העבודה צריכה להיות שחולים בקורונה עלולים להגיע לקבלת עזרה רפואית גם בלי הודעה מראש: הצוותים בקוו הראשון, ברפואה הראשונית, במוקדים לרפואה דחופה ובמלר"דים צריכים על כן לקבל חולים תוך שימוש במיגון בסיסי.

מנגד, בשונה מנגיף האבולה, המחלה אינה עוברת במיוחד במגע ובהפרשות, ולכן הצורך בהפרדת מערכות הביוב והפסולת בבתי החולים מוטל בספק, ובמילא קיבולת האשפוז במתקנים הייעודיים בבתי החולים היא מזערית למול צפי התחלואה. על כן, מירב החולים הקשים, שילקו בדלקת ריאות בחומרה משתנה, צריכים להיות מטופלים במחלקות האשפוז הרגילות בבתי החולים, שיפסיקו את פעילותן האלקטיבית ויוסבו למחלקות לבידוד וטיפול ייעודיות בחולי קורונה על ידי צוותים ממוגנים. לתרחישים אלה על מערכת הבריאות להיערך כבר כעת.

המאמצים כעת צריכים להתמקד בהכלת ההתפרצות כדי לצמצם את מספר הנדבקים ככל הניתן, בהגנה על הצוותים הרפואיים בקהילה ובבתי החולים ובשמירת כוחם לעת הצורך, בתכנון ותרגול ההיערכות לתרחיש ההמוני ובהכנת המשאבים המוגבלים לטיפול בחולים הקשים

כמי שמלמד סוגיות בנשק בלתי קונבנציונלי בתכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת תל אביב, נשאלתי האם אפשר שהנגיף פותח כנשק ביולוגי ומקורה של המגיפה בעצם בדליפתו בסין. לנגיף אכן מאפיינים של הדבקה, אלימות ושרידות סביבתית ההופכים אותו לאטרקטיבי כנשק ביולוגי. עם זאת, העקומה האפידמיולוגית של המחלה בסין תואמת יותר להתפרצות טבעית מאשר לדליפה ממעבדה או ממפעל. קשה גם היה להסתיר אפשרות כזו ממשלחת ה-WHO שביקרה בסין, אבל לא ניתן לשלול זאת מכל וכל.

המאמצים כעת צריכים להתמקד בהכלת ההתפרצות כדי לצמצם את מספר הנדבקים ככל הניתן, בהגנה על הצוותים הרפואיים בקהילה ובבתי החולים ובשמירת כוחם לעת הצורך, בתכנון ותרגול ההיערכות לתרחיש ההמוני ובהכנת המשאבים המוגבלים לטיפול בחולים הקשים, גם אם יש לקוות שמספרם של אלה לא יהיה גבוה בסופו של דבר. על השיקולים בניהול אירוע חירום להיות מקצועיים, מערכתיים, מתואמים וצופים פני עתיד.

בתקופה שבה הפוליטיקאים התרגלו לרמוס ברגל גסה את אנשי המקצוע, חשוב להבטיח שבאירוע כזה קבלת ההחלטות תהיה עניינית ותתאים לנסיבות המשתנות. מנהיגות מקצועית בת סמכא שהציבור יכול לתת בה אמון ושהצוותים יכולים לשאת עיניהם אליה דרושה במערכת הבריאות בשגרה בכלל ובשעת משבר בפרט.

נושאים קשורים:  דעות,  נגיף הקורונה,  ד"ר יואב יחזקאלי,  בידוד,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.03.2020, 12:10

כתבה מצמררת מאתמול באחד העיתונים הכלכליים המובילים באירופה, חושפת את העובדה שהמגפה תהיה אמנם קשה וכואבת, ולפרק זמן של 8 עד 14 חודש תחליש את הכלכלות בעולם, אך לאחר מכן יתחזקו מאוד הכלכלות של מדינות הרווחה העשירות, מאחר וכמות הקשישים תפחת ב30 או 40 אחוז, וכמו כן תהיה תמותה עודפת של חולים מורכבים, חולים אונקולוגיים וחולים במחלות דלקתיות ואוטואימוניות. ההוצאות לנפש של מערכות הבריאות הרווחה והביטוח הסוציאלי יקטנו מאוד לאחר המגפה. המחבר משווה את האירוע לשריפת יער. העצים המבוגרים והענפים היבשים נשרפים ואפרם מדשן את הקרקע לעצים החדשים שמשגשגים לאחר השריפה

אנונימי/ת
05.03.2020, 18:52

שלום לך נציג משרד הבריאות. הגיע הזמן לרדת מהעץ. מספיק לזרות פאניקה בציבור. מספיק עם ההיסטריה הציבורית. במקום להשקיע מיליונים ולבודד נשאים לא חולים שחזרו מטיול ביפן, תפתחו שתי מחלקות טיפול נמרץ לחודשיים. ההגבלות והבידוד לא יעזרו ולא ידחו את הצורך בכך. הסיבה שאצלינו זה מוגבל יחסית היא שאנחנו מדינה עם גבולות סגורים.

אנונימי/ת
07.03.2020, 20:29

הוכח שגם נשאים לא חולים - מדבקים. לכן יש הכרח לבודד כל מי שחשוד כחולה.
אין משמעות לגבולות הימיים שלנו אם לא שומרים עליהם. חובה לבודד כל מי שחוזר מחול.

06.03.2020, 10:06

כתבה מעניינת ומרחיבת אופקים בנושא כה אקטואלי ובימים של בוקה ומבולקה

06.03.2020, 11:33

כרגיל כתוב חכם, רהוט ומקצועי. את הכותב מאפיינות היושרה והראיה נכוחה. וכן, החשיבות הגדולה היא בדינמיות של האפידמיה ובצורך לשנות טקטיקה (גם אסטרטגיה) בהתאם לשלבי ההתקדמות של המחולל. יש להעביר את המורכבות לציבור ולשרש את התפיסה לפיה יש פתרון לכל בעיה. כן, הציבור הוא לא טיפש וידע להכיל זאת

אנונימי/ת
06.03.2020, 13:00

מזכיר לי קצת את פרשני הבחירות. נכון שהם אינטיליגנטים (ובוודאי כותב זה), חלקם גם עם ידע רב בנושא (גם כותב זה, נכון.) והם מסתמכים על מדע (סטטיסטיקה אפידמיולוגיה, מיקרוביולוגיה, כלכלה, סוציולוגיה) - אבל מה לעשות שהמציאות לא שומעת רדיו ולא קוראת כתבות. לך תדע...
אבל תודה על הכתבה מאירת העיניים.