נגיף הקורונה

בתי החולים קיבלו את סמכות ההחלטה על ביצוע בדיקות לאימות קורונה

רופאים הביעו חשש כי הקריטריונים שנקבעו לביצוע הבדיקות היו עד כה צרים מדי וייתכן שכך הוחמץ מידע לגבי מאות חולים שלא אובחנו | היעד בשלב זה הוא להגיע לכ-2,200 בדיקות ביום

הרופאים נאלצו לקבל אישור מהרופא המחוזי על כל בדיקה ובדיקה לאימות קורונה. צילום: זהר קטן

בעקבות תלונות של רופאים על כך שנדרשו לקבל עבור כל בדיקת מעבדה לאימות קורונה אישור פרטני מרופא מחוזי של משרד הבריאות עבור חשודים כנדבקים בנגיף, נמסר אמש (מוצ"ש) ממשרד הבריאות כי מעתה סמכות ההחלטה תועבר לבתי החולים עצמם, קרי: למנהלי חדר המיון.

הרופאים הביעו חשש כי הקריטריונים שנקבעו לביצוע הבדיקות היו צרים מדי ולכן ייתכן שכך הוחמץ מידע לגבי מאות חולים שלא אובחנו.

רופאים סיפרו כי פגשו חולים שלפי הערכתם הציגו תסמיני קורונה ותסמינים נשימתיים, הגם שלא היו באופן מלא זהים לקריטריונים הצרים שהיו נהוגים עד כה ולא היתה ברירה אלא לשלוח אותם לבתיהם, ומאחר שלא ניתן אישור להעברת הדגימות שנלקחו מהם לאימות במעבדה – הן הושלכו לפח.

משרד הבריאות מסר בתגובה כי מעתה סמכות ההחלטה על ביצוע הבדיקות עוברת לבתי החולים עצמם. בימים הקרובים, לפי התכנית שעליה כבר נמסר קודם לכן, מספר הבדיקות לקבלת אימות מעבדתית יעלה לכמה אלפי בדיקות ביום. היעד בשלב זה להגיע לכ-2,200 בדיקות ביום והיעד יועלה בהתאם לצורך.

"הארץ" דיווח על רופא בחדר מיון שסיפר כי ראה בשבת שמונה חולים ששוחררו למרות שהיה חשד שהם עם זיהום נשימתי, כנראה ויראלי, אבל צילום רנטגן לא הראה תסמינים דו-צדדיים בריאות ולפיכך לא עמדו בקריטריונים להעברת הבדיקה לאימות מעבדתי. הוא העלה חשש שייתכן שאצל מישהו מהשמונה עלולה להופיע החמרה בימים הבאים ולפיכך הביע חשש שבעצמו נחשף לנגיף כיוון לא היה מוגן במידה מספקת.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י, אמר אמש: "צריכה להיות הלימה בין ההתקדמות בצעדים שנוקט משרד הבריאות לבין החובה ליצור מענה רפואי הולם לחשודים במחלה, תוך הפרדתם מהטיפול הרפואי בחולים האחרים, הן בחדרי המיון והן במערכת בקהילה, ולעבור כמה שיותר מהר ובהיקף נרחב למודל עבודה של רפואה מרחוק - לא רק כשמדובר בחשודים בקורונה אלא גם לטיפול הרפואי השגרתי שחייב להימשך".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  בדיקות מעבדה,  אבחון קורונה,  מגיפה,  משרד הבריאות,  פרופ' חגי לוין,  חדשות
תגובות