קורונה עולמי

במרכז הרפואי הר סיני בניו יורק פותחה בדיקה מהירה לזיהוי נגיף הקורונה

השיטה החדשה ELISA Test מבוססת על בדיקת מעבדה שכיחה ופשוטה לאיתור נוגדנים לנגיפים בדם וניתן באמצעותה לבצע אלפי בדיקות ביום בכל מעבדה

בדיקת דם לנגיף הקורונה. אילוסטרציה

בדיקה חדישה לאיתור נוגדנים לנגיף קורונה בדגימת דם פותחה בהליך מזורז בבית הספר לרפואה שליד בית החולים הר סיני בניו יורק. דיווח על כך הופיע בסוף השבוע ב-Science.

בדיווח נמסר כי מדובר בבדיקה פשוטה לאיתור נוגדנים לנגיף והצוות שיתף באופן מקוון הוראות ביצוע למעבדות בכל העולם כדי שיוכלו לחקות את התהליך.

בדרך זאת ניתן ביום אחד, בכל מעבדה, לבצע כמה אלפי בדיקות, מסר אחד ממחברי הדיווח, הוירולוג ד"ר פלוריאן קרמר (Florian Krammer). עם זאת, המאמר טרם עבר ביקורת עמיתים.

שיטת הבדיקה הקיימת כיום לאבחון זיהומים ובכלל זה של ה-COVID19 שונה מבדיקת נוגדנים. הבדיקה השכיחה מבוססת על דיגום גנים של הנגיף מתוך בדיקה הנעשית באמצעות מטושים לאף ולגרון. בדיקה זאת משמשת הוכחה אם הנדבק נדבק בנגיף.

הבדיקה החדישה ממוקדת בנוגדנים שהמערכת החיסונית של הנבדק יצרה כדי להילחם בנגיף הקורונה. במקרה זה, נוגדנים אלה "נדבקים" לתאי הדם של הנבדק וכך ניתן לראות אם הוא אכן נדבק בנגיף.

מפתחי השיטה סבורים שבדרך זו ניתן טוב יותר ומדויק יותר לחשב גם קצב פטאליות וכן לקבל מושג טוב יותר לגבי שיעור המקרים של נדבקי קורונה קלים או קשים.

בדיקה לאיתור נוגדנים גם טובה לסקרינינג של צוותים רפואיים לזיהוי אלה מהם שכבר חסינים לנגיף ולכן יכולים לטפל בחולים מבלי להסתכן בהידבקות, כך לפחות סבורים מחברי הדו"ח.

השיטה החדשה בשם ELISA Test מבוססת על שיטה מעבדתית שכיחה שבה רואים שינויי צבע במקרה שנוגדן ספציפי מוצג בדגימה. השינוי בצבע מתרחש רק כאשר נוגדנים בדגימה מזהים ומתחברים לחלבונים ספציפיים ובמקרה זה לחלבוני SARS-CoV2 – שמו המדעי של הנגיף מחולל מחלת הקורונה הנוכחית.

הצוות נטל דגימות דם משלושה מקרים מאומתים של נדבקי קורונה ומ-59 אנשים שלא נדבקו בזיהום וכך נבחנה השיטה שפותחה. התמונה החיובית לנגיף היתה כך רק אצל אלה שנדבקו בנגיף.

קיים עדיין חשש לתוצאותfalse-positive  אצל אנשים שבעבר נדבקו בזיהום שמקורו בנגיפי קורונה אחרים, כמו NL63, שגורמים להצטננויות שכיחות ואז עלולה להתקבל תוצאת בדיקה די דומה ל-SARS-CoV2. עם זאת, לא נמצאו תוצאות false-positive כלשהן, הגם שחלק מ-59 חברי הקבוצה האחרת שנטלה חלק במחקר ככל הנראה נדבקו בעברם ב-NL63.

בבית החולים Mount Sinai כבר משתמשים בשיטת בדיקה זאת כדי לקבוע במהירות אילו אנשים פיתחו נוגדנים לנגיף הקורונה.

נושאים קשורים:  בדיקות מעבדה,  נגיף הקורונה,  בדיקת דם,  בית החולים "מאונט סיני",  קורונה,  מגיפה
תגובות
אנונימי/ת
24.03.2020, 21:12

זה כלי אינדיקטיבי לזיהוי חשיפה לנגיף (בעבר או בהווה) ואינו כלי לזיהוי הנגיף או המצאותו בחולה.
מעצם היותה שיטה אימונית היא תהיה פחות רגישה מגו"ז גנטי (PCR) וגם אינה מתאימה לזיהוי בשלבי הדבקה מוקדמים בהם עדיין אין נוגדנים בדם.