קורונה בישראל

יו"ר רופאי בריאות הציבור מסתייג מאיכון סלולרי לצורכי חקירה אפידמיולוגית

"אין כל תועלת בהפעלת אמצעי האיכון המופעלים כעת", טוען ד"ר חגי לוין בפנייתו לוועדת המשנה של הכנסת למודיעין וענייני שב"כ

"הסתמכות על גילוי מקרים מוטה של החוזרים מחו"ל הוא גילוי שאיננו מייצג את התחלואה בארץ כעת". צילום: תומר נייבורג/ פלאש 90

לקראת דיון היום (ה')  של ועדת המשנה של הכנסת למודיעין וענייני שב"כ, שיגר אתמול יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, ד"ר חגי לוין, מכתב ליו"ר הוועדה, רא"ל (מיל') ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן), ובו הציג את הסתייגות האיגוד "כעמדה מקצועית ובלתי תלויה" לעניין השימוש במערכת איכון ומעקב לצורך חקירה אפידמיולוגית – נושא שאמור לעלות לדיון בוועדה. ד"ר לוין ביקש שיתאפשר לאיגוד להציג את עמדתו והערות האיגוד בדיון הזה.

במכתב פירט ד"ר לוין את הנקודות שיש לשים לב אליהן באופן ספציפי בהקשר לסוגיית האיכון לצורך חקירה אפידמיולוגית: ההליך המבוקש אוטומטי לגמרי, ללא מגע של איש מקצוע - רופא אפידמיולוג מומחה בבריאות הציבור – ובכך יש חיסרון מהותי ואפשרות משמעותית לטעויות שונות הנובעות בהיעדר שיקול דעת מקצועי.

בנוסף, האיכון האוטומטי מתבסס על הגדרות רחבות וגורפות הנוגדות את הגדרת מגע הדוק שבחוזר ראש שירותי בריאות הציבור לנושא "הנחיות להתמודדות עם תחלואה מנגיף קורונה החדש". כמו כן, האיכון המוצע מרחיב הרבה מחוץ לתקופת הדגירה האופיינית המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי לשחזור אחורה של מסלול החולה - ארבעה ימים אחורה מתחילת המחלה בשונה מ-14 יום אחורה מתאריך התשובה המעבדתית, כפי שמוצע. במקרה זה: אין דיוק כלל. זוהי טעות שיטתית המוכנסת לשיטה, היינו להטיית מדידה קלאסית.

נקודה בעייתית נוספת עליה מצביע לוין היא הסתמכות יתר על חקירות פרטניות - אמצעי זה מופעל בעיקרו גם כעת, כשכבר נמצאים בשלב הזינוק המעריכי של ההתפרצות, ולכן, לדבריו, אין בחקירות פרטניות אלו, בין אם הן ידניות או ״דיגיטליות״, תועלת רבה. בשלב הזה, לדבריו, התועלת הרבה יותר תהיה בצעדי מנע וסגר אזוריים מהירים לאוכלוסיות רחבות בהתאם לזיהוי מוקדי התחלואה ובהתבססות על דאטה (צבר נתונים) מתמשך, ארצי, מדגמי ומייצג של מערכת ניטור קורונה בקהילה - מה שלא הוקם במלואו עד כה.

עוד מדגיש לוין כי הסתמכות על גילוי מקרים מוטה בעיקרו של החוזרים מחו"ל, כפי שהיה עד כה, הוא גילוי שאיננו מייצג כלל את התחלואה בארץ כעת וכך גם לגבי מגבלת ההסתמכות הבלעדית על גילוי החולים הקשים, המייצגים קצה קרחון בלבד של היקף ופיזור התחלואה האמיתי.

נושאים קשורים:  ד"ר חגי לוין,  איכון סלולרי,  חקירה אפידימיולוגית,  נגיף הקורונה,  קורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
28.03.2020, 22:35

וממה כבודו מפחד ?!
כל דבר שיסייע לבודד את נושאי המחלה יציל חיים.
כל דבר.
אחר כך כשתסתיים המגיפה נשיר מה יפית. עכשיו לפעולה ומהר.

29.03.2020, 15:44

אקדים, אני אישית מנפגעי האיכון האוטומטי.
אני כעת בבידוד בגלל שהאיכון האוטומטי זיהה שהייתי ליד חולה מאומת לפני כשבועיים.
בכל החיפושים באתרים השונים על מסלולי חולי הקורונה - לא הייתי בחפיפה! ובוודאי לא עשר דקות! לדעתי זו טעות כי בשחזור לאחור לא הייתי במקומות ההם כלל.
אבל, מתוך הבידוד והתסכול אם יטעו בעשר אחוז ויצליחו ב-90 אחוז, שווה!
שווה בגלל שתשעים אחוז נכון.
שווה ולו בגלל שבזמן הזה אני לא נחשף ולא חושף.
יחד עם זה, יש לי שאלה שהעליתי בפורומים שונים ולא קיבלתי מענה אמיתי.
אדם ישר, שאינו גונב/רוצח/שודד/אונס, אמור לשמוח ולהודות על האיכון הזה כל יום כל השנה! לאזרח ישר, לא אמור להיות איכפת לו אם יש מישהו שבאופן תיאורטי יכול לעקוב אחריו (תיאורטי - כי אי אפשר להשתלט על כמות המידע אלא אם התמקדות ספציפית על אדם או על מקום). דהיינו, האגודות לזכויות האזרח, אינן דואגות לי ולך (בהנחה שאינך פושע) אלא אך ורק לאותם עבריינים ופושעים.
אם לא הדאגה לפושעים, בכמה היה יורד אחוז הפשיעה בארץ ובעולם ואנחנו, האזרחים הישרים, היינו נהנים ומרוצים! (גנבו לך פעם רכב/אופניים/ארנק? חשדו בך במעשה שלא עשית? אם כן, אתה מבין על מה אני מדבר!).
המסקנה, המעקב - כל השנה - אמור להיות אינטרס של הציבור הישר.
מגיעים אגודות לזכויות האזרח שדואגים לעבריינים ובאמתלאות שונות מפחידים את כולם מפני דיקטטורה ואנרכיה ועוד כל מיני מילים מפוצצות.
התשובה לכך צריכה להיות במציאת איזונים נכונים למי יש יכולת ועבור מה ניתן האישור לגשת למידע הזה.
אגב, את המידע כל בעלי הסמארטפונים נותנים מרצון לוויז, לגוגל, לפייסבוק לחברות הסלולאר ועוד עשרות אפליקציות שאנחנו מאשרים להם ידיעת מיקום.
למעשה, כאזרח עשר, אני ממליץ לאנשים שאינם פושעים לבקש את האופציה של מעקב מיקום וכן את מצלמות הרחוב.
אה, (בנתיים) אני גם לא בוגד באשתי, כך שבאמת לא איכפת לי שגם היא תדע.....