בידוד

מגיפת הקורונה מציבה אתגר גם לבריאות הנפשית של עובדי המערכת הרפואית

מחברי המאמר הדגישו את נושא הפגיעה המוסרית (moral injury) מונח שמקורו בצבא, ומוגדר כמצוקה הפסיכולוגית הנובעת ממעשים, או היעדרם, שמפרים את הקוד הערכי של הנפגע

12.04.2020, 16:11
שחיקת רופאים, מתח ודיכאון. אילוסטרציה

מגיפת ה- Covid-19 עשויה להציב אנשי מקצוע בתחום הבריאות ברחבי העולם במצב חסר תקדים, כאשר הם נאלצים לקבל החלטות בלתי אפשריות ולעבוד תחת לחצים קיצוניים. החלטות אלה עשויות לכלול כיצד להקצות משאבים מועטים לחולים הנזקקים לסיוע באותה מידה, כיצד לאזן בין צרכי הבריאות הגופניים והנפשיים שלהם לבין אלה של המטופלים, כיצד לאזן בין רצונם לסייע ומחויבותם העמוקה לחולים לבין חובותיהם המשפחתיים והחברתיים וכיצד לסייע לחולים קשה תחת מגבלות של צוות ומשאבים. החלטות מסוג זה עשויות לגרום לחלק מהצוותים פגיעה מוסרית (moral injury) או פגיעות משמעותיות בבריאות הנפש.

קבוצת רופאים מ King’s College London פרסמו החודש מאמר בכתב העת המדעי British Medical Journal הכולל תיאור קצר של הפגיעות הנפשיות האפשריות וכיצד ניתן לצמצם אותם ו/או להימנע מהם.ע. שלא כמו מצבים בריאותיים נפשיים מוגדרים כמו דיכאון או הפרעת דחק פוסט-טראומטית, פגיעה מוסרית אינה תחלואה נפשית. יחד עם זאת, הוכח בעבר שמי שמפתח פגיעות מוסריות יחווה מחשבות שליליות על עצמו או על אחרים (עבור דוגמה, "אני אדם נורא" או "לבוסים שלי לא אכפת מחיי אנשים ") כמו גם רגשות עזים של בושה, אשמה או גועל. תסמינים אלה הוכחו במספר רב של עבודות מחר כגורמים התורמים להתפתחות של קשיים בבריאות הנפש, כולל דיכאון, פוסט-טראומה, הפרעת לחץ, ואפילו אובדנות.

מחברי המאמר מסבירים בפירוט כיצד מנהלי שירותי בריאות צריכים לנקוט באופן יזום בהגנה על רווחתם הנפשית של הצוותים. על המנהלים להיות גלויים בנוגע לסיטואציות שהצוות העובד יתמודד איתם וכיצד לתמוך בצוות על ידי חיזוק צוותים ויצירת קשר באופן קבוע לצורך דיון בהחלטות ובדיקת רווחתם של הצוותים. ברגע שהמשבר מתחיל להיגמל, יש לעקוב אחר הצוות באופן פעיל, לתמוך בו, ובמידת הצורך, לספק טיפולים מבוססי ראיות.

מקור:

Greenberg Neil, Docherty Mary, Gnanapragasam Sam, Wessely Simon. Managing mental health challenges faced by healthcare workers during covid-19 pandemic BMJ 2020; 368 :m1211 

נושאים קשורים:  בידוד,  תחלואה נפשית,  אובדנות רופאים,  מגיפת הקורונה,  19-COVID,  נגיף הקורונה,  מחקרים
תגובות