• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

היו דברים מעולם: עצות טובות לזמנן וגם לימינו למיגור רעות חולות ומגיפות

בידוד, ריחוק חברתי, השבתת בתי הספר, חיטוי ושמירה על היגיינה? קונטרסים וספרים שנמצאו בספריה הביתית של פרופ' דונחין מעידים שהכל כבר נחזה ונכתב

אנשי צוות רפואי בבית חולים צבאי במדינת ניו יורק במהלך מגיפת השפעת הספרדית, 1918-1919. צילום: שאטרסטוק

הרופאים, האחים והאחיות וצוותי הרפואה עלו לסדר היום במאבק במגיפה הנקראת "מגיפת הקורונה". אמנם מדי יום ביומו מתפרסמים חידושים, הנחיות והמלצות נפלאות ונוראיות בנושא שמירת הבריאות, ההיגיינה ולמניעת התפשטות הנגיף, כתב העת הרפואי המכובד "ניו אינגלנד" אף מרחיב את הדעת ומפרסם עצות יומיומיות, אבל הרי שכבר היו דברים מעולם. מספר קונטרסים וספרים שמצאתי בספריית ביתי מראים שהכל כבר נחזה ונכתב.

הנה, בספר המצוין "חיינו ואורך ימינו - לשמור על בריאות הגוף ולהגן עליו ממחלות", שיצא לאור בק"ק וארשא בשנת תרנ"ח היא שנת 1898 ונכתב על ידי י.ה. זאגאראדסקי, ניתנה העצה הבאה:

שהרי כל העצות הללו טובות ונכונות ויש להתחשב בעובדה שכל הדברים הנ"ל באו לעולם הרבה לפני הולדת הנגיף.

בעת מגיפת האסכרה - דיפתריה, כתב בשנת תרנ"ח הדוקטור לחוכמת הרפואה בפטרבורג, יצחק בן יוסף טובים, את הדברים הבאים העוסקים במוסדות הלימוד:

וכמו כן הוסיף המחבר עצה טובה לקברניטי הבריאות:

מי שדאג מאוד לבריאות האוכלוסיה בארץ הקודש ולשפה העברית היה ד"ר אהרון מאיר מזי"א, אשר בין שאר פרסומיו החשובים והרבים היתה החוברת על "מחלת השבתא", דהיינו דלקת קרום המוח, וכך ציין הרופא את התקנות שהיה צורך להתקינן מבעוד מועד גם בימים אלה:

רופא נוסף  שהיה ער לתחלואה בארץ היה ד"ר אריה ביהם, חלוץ המיקרוביולוגיה והסרולוגיה בארץ, שבחוברת חשובה שהוציא לאור בתרע"ו, שנת 1916, כתב:

ואם צריך יחסי ציבור, הרי המודעה הזו שפורסמה באמריקה ב-1918, בעת מגיפת השפעת הקשה, מדגימה יפה מה צריך הציבור לעשות וכיצד לעטות מסיכת מגן:

עצות בדוקות אחרות מאמריקה ניתן לקבל ישירות מנשיא אותה מדינה שהוא "עוקר הרים", והמלצתו האחרונה לא נמצאה בשום ספר מהספרים הישנים המצויים בספרייתי הצנועה.

נושאים קשורים:  דיפתריה,  מגיפות,  דלקת קרום המוח,  נגיף הקורונה,  ד"ר אהרון מאיר מזיא,  פרופ' יואל דונחין,  דעות,  היסטוריה של הרפואה
תגובות
01.05.2020, 00:48

מאמר מקורי מאד. אהבתי.

01.05.2020, 11:17

יישר כחך , יואל יקירי, סקירה היסטורית אקטואלית מאלפת!
אכן, אין חדש תחת השמש. שמור על עצמך קשישי😉 שבת שלום

01.05.2020, 11:22

תודה, יואל,
תודה לאוצרות הספרייה שבביתך.

01.05.2020, 13:19

יואל דונחין היקר
מאמרך מעניין מאוד וייחודי
אין חדש תחת השמים
נהניתי לקרא

01.05.2020, 14:21

היה הווה ויהיה...תודה על מאמר וציטטות ממש מרגשות

02.05.2020, 18:06

מאמר יפה אהבתי את הקישורים שהצגת אכן אין חדש תחת השמש אני רואה שכוחך עדין במותנך ישר כוח

03.05.2020, 14:25

אני מודה לפרופסור דונחין היקר והנכבד על מאמר הזיכרונות .
הציטוט של ד"ר אריה ביהם ז"ל הזכיר לי נשכחות .
פגשתי את ד"ר ביהם ז"ל בשנת 1960 בפנימייה של בית הספר מדרשית נועם בפרדס חנה . בהיותו כבן 80 שנה. (כך לפחות נראה בעיניו של נער ). היה מגיע בשעת צהריים עם עגלה רתומה לחמור לפנימייה כדי לבדוק את התלמידים החולים . יחד איתי ביקר באותה שעה במרפאה תלמיד נוסף בשם ברוך רוזנבלום ז"ל . (בהמשך אדם ברוך ). הוא התלונן על ייסורים קשים ועזים . לאחר שעבר ברור במרפאה במשך כשעה , הודה בפני הרופא המבוגר, שהוא סובל מייסורי מצפון . הוא לא התכונן למבחן במתמטיקה שהתקיים באותה שעה וביקש אישור לביקור במרפאה.
בעניין הקורונה : ישנם רופאים החייבים בייסורי מצפון . לאחר שנהגו מנהג נבואה שניתנה לשוטים . אני עצמי צפיתי בטלוויזיה באחד כזה שבתחילה נהג מנהג שוטים והתנבא שהקורונה דינה כדין השפעת בדיוק. לאחר זמן קצר הודה בטעותו וחזר ונהג מנהג "אשרי המפחד תמיד ". כמובן שיש לאזן את הפחד מקריסת מערכת הבריאות והפחד מקריסת המערכת הכלכלית שאת דגלה נושא היום אחד שלמד באותה פנימייה בפרדס חנה

04.05.2020, 22:51

יואל, מאמר מקורי, מרענן, מחכים ומשעשע. אילו אוצרות יש בביתך- התכוננת היטב לזמן קורונה.