חדשות

במשרד הבריאות מתנגדים להצעת האוצר לשינויים במנגנון הקאפ

האוצר מציע להגביל פעילות תאגידי הבריאות בבתי החולים ולתקצב באופן אחיד וגלובלי את המחלקות הפנימיות לפי מספר המיטות במחלקה - בתי החולים לא יקבלו תשלום על כל מטופל נוסף

מיטות בית חולים (אילוסטרציה)
תוספת של 1,500 מיטות אשפוז כלליות עד לשנת 2027 במסגרת תכנית רב-שנתית (אילוסטרציה)

משרד הבריאות מתנגד להצעת האוצר לשנות במנגנון ההתחשבנות שבין קופות החולים לבתי החולים (מנגנון הקאפ). כך מדווח הבוקר (ג') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

לפי הדיווח, שלמה פשקוס, סגן ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות, הגיב להצעת האוצר ובתשובה להצעה הביע התנגדות להגדלת ההנחות שבתי החולים מעניקים לקופות, להכנסת שינוי בהתחשבנות בנוגע לאשפוז במחלקות הפנימיות ולהגבלת פעילות תאגידי הבריאות. משרד האוצר מסר שההצעה הועברה כטיוטה לקבלת תגובות מכל הנוגעים בדבר והן ילמדו.

מנגנון הקאפ קובע תקרת תשלום לשירותי אשפוז שהקופה רוכשת מבתי החולים הממשלתיים. מעבר לה היא איננה משלמת או נהנית מהנחות משמעותיות כדי להפחית בתמריץ בתי החולים להפריז בימי האשפוז. במנגנון נקבעה גם "רצפה" כדי להבטיח לבתי החולים צריכת מינימום מטעם הקופות. הגבולות נקבעים על בסיס צריכה בפועל בעבר ולתקופה של שלוש שנים. תוקף מנגנון הקאפ האחרון פג ב־2019 וטרם עודכן.

משרד הבריאות, על פי תגובת סגן ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים, סבור כי השינויים המוצעים מבקשים להגיע מהר יותר למחירים מוזלים, דבר שיפגע בבתי החולים. האוצר, כך נכתב בתגובה, מציע "מנגנון לא הוגן שיפגע בהיצע השירות למטופלים, מעמיק את תמריץ קופות החולים 'לייבש' בית חולים אחד ולצמוח בשוליים בבית חולים אחר, תוך קביעת ממוצע צריכת שירותים אזורי נמוך".

על פי הדיווח, האוצר מציע עתה שהמחלקות הפנימיות יקבלו תקצוב גלובלי אחיד לפי מספר המיטות במחלקה: כשמגיעים למכסה מלאה של הפנימיות, הקופות ימשיכו לשלם מחיר מלא לפי המחירון, אך בית החולים לא יקבל תשלום על כל מטופל נוסף. את העודף שייווצר האוצר מציע לייעד להקמת קרן שתתמרץ את המחלקות הפנימיות לעמוד ביעדים מדידים מוגדרים כמדדי איכות רפואיים, ומנגד תתמרץ את קופות החולים לשפר בשירותים הגריאטריים-שיקומיים, לפתח אשפוז ביתי ונושאים נוספים שייקבעו על ידי המשרדים.

כן מציע האוצר להגביל פעילות תאגידי הבריאות הפועלים במתקני בתי החולים בשעות אחר הצהריים ומספקים להם הכנסות. גם לכך משרד הבריאות מתנגד. תאגידי הבריאות נועדו לטפל בתת התקצוב המתמשך בבתי החולים הממשלתיים ודרך התאגידים לבצע גיוס תרומות, קיצור תורים לניתוחים ואשפוזים, גיוס רופאים וכוח אדם, רכישת ציוד ומכשירים חדשים, ביצוע מחקרים ותגמול נוסף לרופאים. תאגיד הבריאות מהווה היום כשליש מפעילות בית חולים.

נושאים קשורים:  מנגנון הקאפ,  משרד האוצר,  מחלקות פנימיות,  משרד הבריאות,  חדשות,  תאגידי הבריאות
תגובות