קורונה בישראל

מרכז סימולציה נייד מאמן צוותי רפואה בהתמודדות עם נגיף הקורונה

ניידת האימון, מהמתקדמות מסוגה בעולם, שעברה בין בתי החולים של "הכללית", הותאמה במהלך אירועי הקורונה להדרכת מיגון הצוות הרפואי וניהול הפרוצדורות הרפואיות המורכבות בטיפול בחולים

מרכז סימולציה נייד הכולל ארבעה חדרי אימון, חדרי בקרה וחדר תדריכים. צילום: "סימולטק"

מרכז סימולציה נייד שזכה לכינוי "סימולנע" - לאימון מתקדם של צוותי הרפואה והסיעוד בבתי החולים ובמרפאות הקהילה בשירותי בריאות כללית - הותאם לאחרונה גם למשימות הקשורות בהתמודדות עם נגיף הקורונה.

מנהל מערך ה"סימולטק" והזרוע הניידת שלו, ה"סימולנע", פרופ' רוני טפר, שגם תכנן את המרכז הנייד, סיפר אתמול (ב') על החידוש בשיחה עם "דוקטורס אונלי": "ניידת האימון הזאת, מהמתקדמות מסוגה בעולם, הותאמה במהלך אירועי הקורונה בארץ ובתוך זמן קצר מאוד לשם הדרכת הצוותים לשיפור המיומנויות שלהם בכל הנוגע לאיכות הטיפול ובטיחות המטופל.

פרופ' רוני טפר, מנהל מערך ה"סימולטק" והזרוע הניידת שלו, ה"סימולנע"

"הפיתוח לתכלית זאת נעשה בשיתוף המרכז הרפואי מאיר בכפר סבא וזאת כדי לאמן את הצוות הרב תחומי. אימון זה יחד עם אימונים אחרים שפותחו עם בתי החולים האחרים של ה'כללית' - המרכז הרפואי רבין, בית החולים סורוקה, בית החולים השרון - הונגשו במהירות לכלל בתי החולים של הקופה ובתוך זמן קצר".

מערכת הסימולנע עברה בין בתי החולים והצוותים עברו בה את האימון בהתאם לתכנית שנקבעה וכן גם עבור צוותי הקהילה הסמוכה. זה מיזם חדשני וייחודי מסוגו גם בעולם. הוא נבנה באירופה והחל לפעול ב-2018.

בהגיע הסימולנע לבית החולים, הוא מופרד מהרכב הגורר, נפרש לצדדים על ידי מערכות הידראוליות והופך למרכז סימולציה שבתוכו ארבעה חדרי אימון, חדרי בקרה וחדר תדריכים - כולם מאובזרים במיטב טכנולוגיות ההדרכה הקיימות ובכלל זה בובות סימולציה ועזרים נוספים. את ההדרכה מבצעים ארבעה מדריכים מקצועיים.

"אירועי הקורונה מצאו אותנו ללא תכני הדרכה ייעודים לשם טיפול בחולי COVID-19 אלא שבתוך זמן קצר פותחו מערכי האימונים הייחודים מותאמים לנושא ובכלל זה ההדרכה לצורכי מיגון הצוות הרפואי המטפל וניהול הפרוצדורות הרפואיות המורכבות", הסביר פרופ' טפר. "היעדר היכרות מקדימה עם מחלה זו וחוסר הבהירות ביחס להנחיות הטיפול הציבו בפנינו יעד שחייב גמישות מחשבתית ותפקודית, המאפשרת תגובה מהירה להנחיות משתנות באופן דינמי על ידי מספר גורמים".

ואמנם, לראשונה מאז שהוקם הסימולטק, הביקוש לאימון גבר על יכולת ההדרכה. "מצאנו עצמנו מאמנים במספר בתי חולים במקביל" סיפר פרופ' טפר. "היכולת לתחקר את תפקוד הצוות המתאמן הדגישה את הפערים שנוצרו בין ההנחיות לבין ההתנהלות הבטיחותית והבטוחה שבה נדרש הצוות לעמוד. כך זיהינו הנחיות שנדרש היה לשנות וציוד שנדרש היה להחליפו.

"מאחר שהמגיפה הזאת פוגעת בעיקר במערכת הנשימה, זיהינו את הצורך בהכשרת רופאים שאינם בעלי מיומנות גבוהה בהנשמה ובתוך זמן קצר שיפרנו את מיומנותם. אימון הצוות הרפואי במתאר המורכב של חולה בקורונה הזקוק להנשמה הצריך לראשונה אי פעם במרכז הדרכה נייד מסוג זה איחוד של ארבעה חדרי אימון לחלל טיפול אחד המדמה מחלקת קורונה המטפלת במקביל בשישה חולים במחלה. שבעה אנשי צוות וארבעה מדריכים נדרשו לנהל אירוע שכאמור הוא מורכב יותר מהרגיל, דינמי ומנוהל על ידי רופא בכיר היושב בחדר התדריכים, צופה בפעילות הצוות ומהווה סמכות רפואית עליונה לצוותים הממוגנים המצויים בחלל הטיפולי".

כמו כן, ההבנה שמחלה זו דורשת מיומנות מתקדמת, הובילה לכך שהנהלת המרכז הרפואי מאיר יחד עם הסימולטק פיתחה מערך אימון חדש - אימון אשכול, שבו מתאמן בו צוות הטרוגני המתרגל עבודת צוות תוך חלוקת תפקידים בלתי שגרתית בין הרופאים והאחיות. אימון זה הקנה מיומנויות שהובילו לעבודה בטוחה בסביבה מורכבת, תחת לחץ והצורך לבצע במדויק פעולות מצילות חיים. "הודות למערך האימון הזה היו לנו מספר נדבקים אפסי בצוות המטפל", ציין פרופ' טפר.

האימון עצמו נמשך 45 דקות ומקדים לו תדריך. בסיומו מתקיים תחקור מצולם ומתועד שבו צופה הצוות ולומד להכיר את פרטיו.

"מבחינתי", הוסיף פרופ' טפר, "הפעלת הסימולנע היתה בגדר התגשמות חלום: כיצד לנצל באופן מרבי את משטח ההדרכה תוך שילוב טכנולוגיית הדרכה שפותחה במיוחד ובאופן ממוקד במהלך אירועי הקורונה וזאת תוך כדי למידה מתקדמת, תמלול של מורכבות הטיפול, תהליך קבלת ההחלטות שגם הוא מורכב ולמעשה, עבודת צוות הנדרשת בעיתוי מיוחד שכזה.

"אני מבקש בהזדמנות זאת להודות לצוות המדריכים של הסימולטק המנהל בצורה וירטואוזית ממש את האימון המורכב. מערכי ההדרכה נכתבו בכשרון עצום על ידי צוותי מחלקת ההרדמה וטיפול נמרץ ב'מאיר' בניהולו של פרופ' בריאן פרדמן, יחד עם צוות מרכז ההדרכה של ה'כללית' בהובלת מנהל ההדרכה, ערן נצר".

נושאים קשורים:  סימולציה,  פרופ' רוני טפר,  סימולטק,  קופת חולים הכללית,  צוות רפואי,  חדשות,  קורונה,  מיגון צוותים,  מגיפת הקורונה
תגובות