קורונה בישראל

קופות החולים יתוגמלו בעד כל בדיקה לקורונה שתבוצע בזמן קצר

בעקבות ביקורת על ניהול כושל של מערך הבדיקות והחקירות האפידימיולוגיות, הודיעו במשרד הבריאות: בדיקת קורונה שנלקחה והושלמה עד למחרת תזכה את הקופה ב-400-170 שקל

בדיקות לקורונה במעבדה של שירותי בריאות כללית. צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

משרד הבריאות החליט לנסות ולדרבן את קופות החולים לקצר עד ל-48 שעות בלבד את מתן התשובות לבדיקות דיגום לקורונה שהן מבצעות, וזאת נוכח הביקורת שמושמעת בימים האחרונים כנגד מערך הבדיקות והתנהלותו וכי משרד הבריאות שהטיל את המשימה על קופות החולים בעצם "מנותק מן השטח" ובכיריו אינם יודעים כיצד הבדיקות מתנהלות.

אמש (ד') דווח בחדשות ערוץ 12 שמשרד הבריאות החליט להקצות 120 מיליון שקל לקופות החולים כדי לתגמל אותן כאשר יצליחו לקצר את משך הזמן שבין נטילת הבדיקות ועד קבלת התוצאות.

על פי מסמך שהוכן במשרד הבריאות והועבר לקופות החולים, כל בדיקת קורונה שנלקחה והושלמה עד סוף יום העבודה שלמחרת תזכה את הקופה שהעבירה את הדגימה ב-170 שקל. בדיקה שנלקחה ביום שבו הרופא הפנה  מטופל לבדיקה והושלמה עד סוף יום העבודה למחרת תזכה את הקופה ב-200 שקל. כל בדיקה למטופל שתיעשה בבית מלון אליו ישלח במסגרת בידוד ושתושלם עד יום המחרת תזכה את הקופה ב-230 שקל ואם הבדיקה תתרחש בבית המטופל, הסכום שבו תתוגמל יעלה ל-300 שקל. הרווח הגדול ביותר יהיה כשקופת החולים תיטול בדיקה בבית המטופל, בו ביום שבו הפנה הרופא, ואם תושלם עד למחרת – כאשר המטופל גר בישוב בפריפריה – תתוגמל הקופה ב-400 שקל.

הבוקר מדווח עידו אפרתי ב"הארץ" כי פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, סירבה לזרז את ביצוע הבדיקות למי שנחשף לחולה וקבעה מסגרת זמן של ארבעה עד שבעה ימים, בעוד שהדרישה היא לבצע בדיקות בתוך 48 שעות למי שנחשף לחולה מאומת והוכנס לבידוד.

אולם, רק כאשר התחלף מנכ"ל משרד הבריאות והתמנה פרופ' חזי לוי במקום משה בר סימן טוב – השתנה הנוהל שעליו חתמה פרופ' סדצקי והופץ שלשום לקופות החולים.

בדיווח נמסר כי פרופ' סדצקי סירבה ללחצי המומחים בנושא הזה ולא הסכימה עם דעתם שהמתנה של עד שבוע לבדיקה גוררת אובדן זמן יקר בתהליך סגירת המעגל ולשם קטיעת שרשרת ההדבקה. בתחילת השבוע הוצגה הבעיה שנית לפרופ' לוי על ידי אנשי מכון גרטנר המשמשים כיועצים למשרד הבריאות ולמל"ל ורק אז הוא השתכנע והורה על השינוי בנוהל. מבקריה של פרופ' סדצקי טוענים שעד כה מנגנון קבלת ההחלטות במשרד הבריאות אינו מוסדר והמדיניות שנקבעה על ידה ועל ידי בר סימן טוב נעשתה מבלי שנשמעו דעות אחרות, ללא דיון מעמיק.

בדיווח נוסף בחדשות ערוץ 12 אמש נמסר כי גורמי מקצוע תוקפים את בכירי משרד הבריאות, הפרופסורים גרוטו וסדצקי: "תפקיד משרד הבריאות הוא לא להגיד שצריך סגר אלא למנוע אותו", נאמר. הביקורת היא על כך שמשרד הבריאות לא מצליח עד כה להשתלט על ביצוע הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות וכי תהליך הבדיקות והחקירות איטי מדי וצריך לתת יותר סמכויות לגוף שמנהל את הבדיקות. כמו כן נדרש מנכ"ל משרד הבריאות – כך טוענים בכירים שמתחו את הביקורת על התנהלות המשרד – לקבוע מדדים הרבה יותר ברורים על בסיס יומי, לדעת כל יום כמה אנשים נמצאים בבידוד – מאילו קבוצות גיל הם, מי מצוי בקבוצת סיכון מבחינת מחלות הרקע, לקבל תמונת מצב מבוססת נתונים מספריים ברורים, לדעת מי דואג לכך שאותם אנשים אכן ישהו בבידוד וכמה זמן נדרש לכל חקירה עד קבלת התוצאות.

עד כה הדפה פרופ' סדצקי את הביקורת נגדה וטענה שמדובר ברכילות בלבד ושהיא עושה את תפקידה.

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  קורונה,  פרופ' סיגל סדצקי,  פרופ' חזי לוי,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
26.06.2020, 12:25

סדצקי גרוטו וכל שאר המנהלים האפסים במשרד הבריאות-עתירי מאמרים שערכם פחות מהניר עליהם נכתבו-החוצה ויפה שעה אחת קודם
שנים שאתם מוכיחים את אזלת היד שלכם וכיסוי הישבן המתמשך בחסות שר מושחת ואידיוט ופסיכופטים מנכלי המשרד