• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

בכיר במשרד הבריאות על הימנעותו של גמזו מסגר: "כל הקווים האדומים נחצו"

בעוד פרופ' רוני גמזו נערך להציג תכנית פעולה חדשה להתמודדות עם מגיפת הקורונה, במשרד הבריאות כבר נשמעת ביקורת עליו

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

בתוך פחות משבוע מאז מונה לתפקיד "פרויקטור הקורונה" אמור פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל "איכילוב", להציג, כל הנראה היום (ג'), את פרטי תכניתו להתמודדות עם המגיפה ועיקריה במודל אחר מזה שהיה עד כה. בעוד רבים במערכת הבריאות סבורים שהמינוי "מביא רוח חדשה של אופטימיות", יש גם החוששים, בעיקר בצמרת משרד הבריאות, שריבוי תפקידים יצור בלבול ולא ברור מי יהיה הכתובת לטענות שיעלו כאשר המודל ייושם. "האם השחקנים במערכת ייתנו לכוכב החדש (גמזו) לזרוח", תוהה רוני לינדר הבוקר (ג') ב"דה מרקר" .

אלא שאדריאן פילוט מצטט ב"כלכליסט" בכיר במשרד הבריאות (מבלי לנקוב בשמו) שכבר מותח ביקורת על גמזו וטוען נגדו: "בלי סגר כעת, המערכת תגיע לאי ספיקה".

בדיווח ב"דה מרקר" מודגש שגמזו הציב "משימת על": להימנע מסגר כולל בזמן הקרוב ובעיקר להתכונן לחורף הקרוב שבו מערכת הבריאות צפויה להתמודד עם תחלואה כפולה של שפעת וקורונה. לכן קבע משימות קטנות וגדולות שאיש לא התמודד איתן בעבר: שדרוג מערך הבדיקות והחקירות; הקמת מערך הגנה על הקשישים; הכנת בתי החולים והקהילה להתמודדות עם תחלואה נרחבת; סיוע בפתיחת שנת הלימודים באופן שלא יגרום להאצה דרמטית בתחלואת החורף והקורונה ושיקום אמון הציבור במשרד הבריאות והגברת ההיענות לאחריות אישית ושיתוף פעולה.

התכנית שאמור גמזו להציג כוללת הידוק שיתוף הפעולה עם צה"ל, הקמת מפקדת קורונה שתנווט את הטיפול במגיפה; מודל חדש לחיזוי מספר החולים הקשים והמונשמים; הקמת צוות יועצים בכיר - מומחים בכירים בבריאות הציבור, אפידמיולוגיה וניהול - חלקם מגדולי המבקרים של משרד הבריאות - כדי להגיע לשיתוף פעולה מקצועי ולרתום אותם לטובת המאבק; קביעת קריטריונים אחידים לכל ההגבלות של הריחוק החברתי, בלי להבדיל בין סוגי השירותים; מעבר להסברה ברורה ובלי הפחדה.

השאלה שמלווה מיד את התכנית: האם בכירי משרד הבריאות שסירבו לתת סמכויות לפרופ' גבי ברבש ולכן ויתר על התפקיד וגמזו הובא מיד במקומו, "יאפשרו לגמזו ללחוץ על דוושת הגז בכל הכוח כפי שהוא רוצה, או שייבהלו מהפרויקטור הפעלתן והכריזמטי וינסו להצר את צעדיו", ציינה לינדר בדיווחה.

בדיווח ב"כלכליסט" צוטט בכיר במשרד הבריאות שמתח ביקורת על גמזו לאחר שזה הצהיר כי סגר ייבחן רק בעוד שבועיים: "כל הקווים האדומים כבר נחצו, בסוף זה גם יעלה לנו יותר ועל הדרך יוביל להתמוטטות מערכת הבריאות. אי אפשר לעצור את המגיפה בהתנהלות הנוכחית. למה עוד מחכים עם סגר מלא? מדוע להמתין עוד שבועיים ולהגיע לאי ספיקה?".

עוד אמר אותו גורם בכיר: "יהיה מקום לכולם בבתי החולים. השאלה - איזה טיפול יקבלו? יש כמות מוגבלת של כוח אדם מנוסה ואיכותי המסוגל להעניק טיפול טוב. חצינו את כל הקווים האדומים שהצבנו אבל ממשיכים להעלות את הרף. קצב ההדבקה חייב לרדת. תוספת של 2,000 אחיות ו-400 רופאים לא צפויה לשנות את התמונה. האם אפשר להכשיר אותם להנשים כבר מחר? יש להם ניסיון? התוספת תסייע רק בחורף, במקרה הטוב".

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  משרד הבריאות,  סגר,  חדשות,  קורונה,  מגיפת הקורונה
תגובות