קורונה בישראל

מנהלי בתי החולים: המוכנות של מערכת הבריאות למגיפה היתה בינונית עד נמוכה

בסקר של מכון אסותא לחקר שירותי בריאות העניקו מנהלי בתי חולים ציון 4-3 מתוך 10 לתפקוד משרד הבריאות בתחילת המגיפה | האתגר המשמעותי ביותר איתו התמודדו היה מיגון הצוותים

חולה קורונה מובל לבית החולים על ידי צוות מד"א. צילום ארכיון: פלאש 90. צילום: פלאש 90

מנהלי בתי החולים סבורים שרמת המוכנות של מערכת הבריאות בישראל ושל משרד הבריאות למגיפת הקורונה בתחילת האירוע היתה בינונית עד נמוכה. הם העניקו ציון 4-3 מתוך 10 לתפקוד משרד הבריאות. כך עלה מתוך משאל שערך מכון אסותא לחקר שירותי בריאות ובית החולים אסותא באשדוד.

בחודש מאי, עם היחלשות הגל הראשון של נגיף הקורונה, השיבו עשרה מנהלי בתי חולים וקופות חולים על שאלון שבא לבחון את האתגרים המרכזיים איתם הם התמודדו במהלך ההתפרצות הראשונה של הנגיף, כמו גם מהם הלקחים המרכזיים שניתן להפיק לקראת המשך התמודדותה של מערכת הבריאות עם הנגיף. בעוד שמנהלי בתי החולים העריכו ברמה גבוהה מאוד את תפקוד המוסד הרפואי שלהם במהלך הגל הראשון, הם העריכו ברמה בינונית בלבד את תפקודה של מערכת הבריאות בישראל.

הציון הממוצע שנתנו המנהלים לארגון הבריאות בראשו הם עומדים עמד על 8.9, בעוד שהציון הממוצע שאותם מנהלים נתנו למערכת הבריאות בישראל עמד על 6.6 בלבד, כאשר הציונים הנמוכים ביותר שניתנו (3-4) דורגו על ידי מנהלים מבתי החולים גדולים.

ברשימת האתגרים איתם נאלצו המנהלים והמוסדות להתמודד, האתגר המשמעותי ביותר היה מיגון הצוות, ולאחריו ההתמודדות עם השינויים התכופים במדיניות. רכש, לוגיסטיקה ותקשור להפגת החשש בקרב העובדים היו גם הם אתגרים משמעותיים למנהלים רבים.

כשנשאלו במה הם הכי גאים כמנהלים, בהתמודדות של הארגון שלהם בתקופת הקורונה, השיבו כי ברוח הצוות, בהירתמות ובהתגייסות ללא סייג של הצוותים המטפלים וההנהלה, כמו גם ביכולת שלהם להתעקש ולהמשיך לקיים עילות למרות הקשי הגדול עד כדי חוסר כדאיות כלכלית.

הלקח העיקרי, מבחינת המנהלים, הוא הצורך בניהול המשבר על ידי צוות מיומן, תוך שיתוף פעולה הדוק ושיח פתוח עם ראשי הגופים השונים במערכת הבריאות, תוך הקשבה לצרכים בשטח.

פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא מרכזים רפואיים ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, אמר: "תוצאות הסקר לא מפתיעות אותי. הגל הראשון אופיין על ידי תחושה של בהלה במערכת הבריאות – הזדרזו לסגור את כל השירותים האמבולטוריים בבתי החולים, מה שפגע גם במטופלים שנותרו ללא טיפול וגם בבתי החולים שנותרו ללא הכנסות ומכך לדעתי נובעת חלק מתחושת התסכול.

"המדינה צריכה לאפשר למנהלי בתי החולים לטפל בחולי הקורונה ובמקביל להמשיך ולקיים פעילות ניתוחית, כפי שנעשה ברוב המדינות בעולם.

"בנוסף לכך, היתה תחושה של הנחתת הנחיות מלמעלה, מבלי להבין באמת את הצרכים בשטח. מעבר לכך, חשוב לא רק להקשיב לשטח, אלא לתת למנהלי בתי החולים יותר אוטונומיה לנהל את המשאבים שלהם. יחד עם זאת, אני אופטימי. כבר היום אני רואה שהשיח השתנה וההחלטות מתקבלות תוך הקשבה מעמיקה יותר לשטח, כך שאני בהחלט מקווה שהציון שמערכת הבריאות תקבל בפעם הבאה יהיה גבוה יותר".

נושאים קשורים:  מנהלי בתי חולים,  פרופ' שוקי שמר,  מערכת הבריאות,  מגיפת הקורונה,  אסותא מרכזים רפואיים,  קורונה,  מיגון צוותים,  חדשות,  סקר
תגובות