חדשות

רובוט חדשני לניתוחי החלפת מפרק ברך במרכז הרפואי מאיר

המערכת הרובוטית הייחודית כוללת מערכת ניווט הממפה את כל חלקי הברך ובכך חוסכת צילום CT או MRI כהכנה לפני הניתוח, ללא בזבוז משאבים וזמן מיותר

ד"ר ירון ברין, מנהל השירות מפרקים במרכז הרפואי מאיר, בעת ניתוח רובוטי להחלפת מפרק ברך. צילום: דוברות "מאיר"

השבוע נערך הניתוח הראשון להחלפת מפרק ברך בסיוע רובוט חדשני OMNIBotics Robotic-assisted TKR במרכז הרפואי מאיר. "המערכת הרובוטית הייחודית שהגיעה לישראל רק לאחרונה כוללת מערכת ניווט הממפה את כל חלקי הברך ובכך חוסכת צילום CT או MRI כהכנה לפני הניתוח ללא בזבוז משאבים וזמן מיותר", מסביר ד"ר ירון ברין, מנהל השירות מפרקים במרכז הרפואי מאיר.

"הרובוט יודע לבדוק את המתח בין הרקמות המחזיקות את הברך לאורך כל טווח התנועה וקובע היכן צריכים בדיוק להתבצע החיתוכים על מנת שנוכל לשמר בצורה אופטימלית מתח ויציבות לאורך כל טווח תנועת הברך. עד היום השתמשנו בחדר הניתוח בעיקר באמצעים מכאניים לאיזון הברך, ואנו מאמינים כי הטכניקה הרובוטית תיתן מענה טוב יותר לאיזון הברך המלאכותית".

ניתוח החלפת ברך נחשב לניתוח טוב עם אחוזי הצלחה גבוהים, עם זאת, חלק מהמטופלים מתלוננים על כאב או תחושת חוסר נוחות שעלולה לנבוע מחוסר איזון עליו בא לענות השימוש ברובוט החדשני, מוסיף ד"ר ברין.

כחמישה מיליון אמריקאים עברו החלפות ברכיים וכ-4,000 ניתוחים להחלפת ברך מבוצעים בישראל מדי שנה. כאב ברך הנובע משחיקת הברך הוא תלונה שכיחה מאוד בקרב אנשים בגילאי 50 ומעלה. לרוב, המטופלים ידווחו על כאב בהליכה, כאב בנשיאת משקל הגוף, קשיים בעליה וירידה במדרגות ובמאמץ גופני, ולעתים אפילו כאב בשכיבה.

שחיקת מפרק הברך (אוסטאוארתריטיס) לרוב באה על רקע אידיופטי (ללא גורם ידוע) ובמקרים רבים המטופלים הסובלים משחיקה של מפרק הברך וגם מהתסמונת המטבולית המאגדת בתוכה בין היתר מחלות נוספות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, עודף משקל, כבד שומני ועוד. לצד זאת, הגורמים הנוספים לשחיקת מפרק הברך יכולים לנבוע מפציעות ספורט ישנות שלא טופלו כראוי או בשיטות כירורגיות ישנות יותר, ושחיקה הנובעת משברים תוך מפרקיים ישנים.

"לאחר הניתוח החדשני המטופל יכול להתחיל ללכת עוד ביום הניתוח עצמו ולרוב להשתחרר לביתו למחרת. תקופת השיקום מתחילה יום לאחר הניתוח, וכוללת שילוב של פיזיותרפיה אינטנסיבית, טיפול בכאב ופעילות גופנית, החשובים מאוד לתהליך השיקום", מסכם ד"ר ברין.

נושאים קשורים:  ד"ר ירון ברין,  החלפת מפרק ברך,  בית החולים מאיר,  חדשות,  ניתוח רובוטי
תגובות