Doctalk

דגלים אדומים לאבחון מוקדם של סרטן ריאה

מהו תהליך האבחון של סרטן ריאה, מהן נורות האזהרה לשליחת המטופל להמשך בירור ומהו מקום רופא המשפחה בתהליך? פרופ' אורן פרוכטר ופרופ' ניר פלד בשיחה עם הילה קורח, בפרק חדש של DocTalk

17.11.2020, 12:00

פרופ' אורן פרוכטר, מנהל מחלקת ריאות וטיפול נמרץ נשימתי של בי"ח וולפסון ופרופ' ניר פלד, מנהל המערך האונקולוגי של בי"ח סורוקה, התארחו בפרק חדש של DocTalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל, לשיחה עם הילה קורח על חשיבות האבחון מוקדם של סרטן ריאה.

סרטן הריאה הוא אחד הסרטנים השכיחים ביותר בקרב גברים ונשים בישראל. זהו גם הגורם המוביל למוות מסרטן. ככל שמגלים את סרטן הריאה בשלב מוקדם יותר, יש סיכוי רב יותר שהוא יטופל בהצלחה. אך היות והסימפטומים של סרטן הריאה אינם מופיעים עד שהמחלה כבר בשלב מתקדם, יש חשיבות יתרה להפנות במהירות את המטופל לאבחון כבר בהופעתם.

בפרק זה נעסוק בתהליך האבחון של סרטן ריאה - מהופעת הסימפטומים הראשונים ועד הרגע בו מתקבלת ההחלטה על הטיפול המתאים, נבדוק מהן נורות האזהרה לשליחת מטופל לבירור המשך ומהו מקום רופא המשפחה בתהליך זה.

פרופ' פרוכטר התייחס בין השאר גם ליכולת המטופל לעמוד בפרוצדורה: "הבעיה שלנו כפולה, יש רתיעה של אוכלוסייה ללכת לבדיקות סקר מתוך פחד שיתגלה ממצא כלשהו ובייחוד אנשים שמעשנים ומודעים לסכנה ולכן יש פה חסם כפול. אם נצליח להטמיע ולשבור את החסם ולהסביר למטופלים שהם אכן נמצאים בקבוצת סיכון, אבל יש לנו טכניקות וטכנולוגיה שמסוגלת לאבחן את המחלה בשלבים מוקדמים נוכל לתת טיפול מציל חיים".

פרופ' פלד התייחס לשינויים שהתחוללו בשנים האחרונות בתחום: "כ-40% מהטופלים לא יגיעו לכימותרפיה. זה שינוי דרמטי. אלו שלא מתאימים לטיפולים ביולוגים מתאימים לטיפול אימונולוגי וגם שם חלה מהפכה. אותה אוכלוסייה יכולה לקבל טיפול עם תוצאות מדהימות ומעט מאוד תופעות לוואי". פרופ' פלד הוסיף "לפעמים זה מפתיע שחולה מגיע עם מחלה סוערת ויוצא הביתה עם כדורים וחוזר לחיים רגילים".

לוז האזנה:

5:33 שכיחות המחלה בישראל

13:40 תהליך האבחון

15:33 מהן המלצות כבירור ראשוני

17:16 מחלות רקע שממסכות ומסיטות למסלול בדיקה אחר

23:49 חשיבות האבחון המוקדם

28:36 היסטולוגיה – כיצד מתבצעת ומה מחפשים?

36:49 השימוש המתקדם בהקרנות? האם יש עוד מקום לכימותרפיה?

41:30 תיאום ציפיות עם החולה

האזנה נעימה!

הפרק בחסות חברת אסטרהזניקה

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פרופ' אורן פרוכטר,  פרופ' ניר פלד,  אבחון סרטן ריאה,  הילה קורח,  אבחון מוקדם של סרטן הריאה,  doctalk,  podcast,  פודקאסט