חדשות

שבעה מתושבי דימונה נדבקו בחיידק הליגיונלה ואושפזו

אובחנו כחולי ליגיונלוזיס, מחלה שמעביר חיידק הליגיונלה המצוי בעיקר במערכות מים סגורות | שלושה מהחולים אושפזו בטיפול נמרץ ב"סורוקה" עקב דלקת ריאות קשה

המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

שבעה מתושבי דימונה – שלוש נשים וארבעה גברים בגילאי 80-51, אושפזו בשבועיים אחרונים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, שם אובחנו כנדבקי חיידק הליגיונלה המצוי בעיקר במערכות מים סגורות. כל השבעה סבלו מדלקת ריאות המאפיינת את המחלה. בית החולים הזהיר מפני התפרצות אפשרית בדימונה. כך דווח הבוקר (ה') ב-ynet.

לפי הדיווח, שניים מהשלושה שאושפזו בטיפול נמרץ במצב קשה עדיין מאושפזים ביחידה זאת והיתר במחלקות הפנימיות במצב בינוני וקשה. עיריית דימונה ולשכת מחוז דרום של משרד הבריאות מקיימות חקירה אפידמיולוגית מעמיקה, שעודנה נמשכת כדי לאתר את מקור ההדבקה.

בדיווח מצוטט ד"ר ליאור נשר מומחה למחלות זיהומיות ב"סורוקה": "חיידק הליגיונלה איננו אופייני לאזור שלנו. הוא חי במערכות מים סגורות - מזרקות, ג'קוזי, בריכות ללא כלור, מאגרי מים על בניינים ישנים ובמים פושרים וללא כלור. יש זני ליגיונלה רבים. התחלואה באה לידי ביטוי בהתפרצות. אין לנו ספק שיהיו עוד מקרים", אמר ד"ר נשר. "אנחנו עדיין לא מוצאים את הקשר. משרד הבריאות מנהל חקירה אינטנסיבית בנושא".

באתר המרכז הארצי לאפידמיולוגיה מולקולרית של ליגיונלה במשרד הבריאות מופיעים הפרטים הבאים: חיידקי Legionella pneumophila הם חיידקי סביבה הנפוצים במים ועלולים לגרום למחלת הלגיונרים. ליגיונלוזיס היא מחלת ריאות קשה הפוגעת בעיקר בקשישים ובחולים במחלות כרוניות שונות.

"החיידק מצוי במערכות מים - לרבות מי שתייה. הוא מתרבה במים עומדים חמים או חמימים ובמיוחד בנוכחות אבנית ומשקעים. ההדבקה מתרחשת עקב שאיפה של תרסיס מים המכיל את החיידק, אך לא באמצעות שתיית המים".

במסגרת היחידה לביולוגיה מולקולרית מבוצעים תבדידי לגיונלה ודגימות קליניות (כיח ו-BAL) הנשלחים ממעבדות קליניות והמרכז הארצי הממוקם ב"אסף הרופא-שמיר", כמו גם ממעבדות הסביבה של בריאות הציבור וממעבדות פרטיות.

ההדבקה נעשית באמצעות נשימה של אדי המים, כך שבני אדם לא יכולים להדביק זה את זה אלא באמצעות חשיפה לאותם מאגרי מים. התסמין העיקרי של החיידק הוא דלקת ריאות. סימנים מקדימים עלולים להיות שלשולים, חום וכאבי שרירים. הטיפול במחלה נעשה בעיקר באמצעות אנטיביוטיקה.

נושאים קשורים:  סורוקה,  לגיונלה,  חדשות,  טיפול נמרץ
תגובות
אנונימי/ת
13.11.2020, 15:47

ראוי לציין שלעיתים נמצא גם במערכות מים של בתי חולים ותמיד נמצא בבחינות הרפואה הפנימית בכל שלב ושלב.