• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מחיר העומס: שחרור מואץ של חולים בפנימיות וביטול ניתוחים אלקטיביים

עם העלייה באשפוז חולי קורונה, בתי החולים בצפון סוגרים חדרי ניתוח ומצמצמים משמעותית את הפעילות האלקטיבית | יו"ר איגוד הפנימאים: "הצוותים מותשים ויש קושי אדיר להתמודד עם התחלואה השגרתית"

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, פנה הבוקר (ד') אל שרי האוצר והבריאות בדרישה לאשר לאלתר תוספת מיטות טיפול נמרץ לבתי החולים. פרופ' חגי מציין בפנייתו כי "על רקע הזינוק בתחלואה, מחלקות הקורונה והיחידות לטיפול נמרץ מלאות עד אפס מקום, ובכל זאת ממשיכות לקלוט חולים".

לאור המצב והעומס, דורש יו"ר הר"י ממשרדי הבריאות והאוצר "לפתוח במיידי 250 מיטות טיפול נמרץ נוספות - דרישה זו נובעת ממחסור במיטות טיפול נמרץ בכל בתי החולים בארץ ותוספת מיטות זו חשובה להצלת חיים רבים". עוד דורש פרופ' חגי "לשפות את בתי החולים על נזקים שנגרמו להם בגל הראשון ובגל השני בשל הפחתת הפעילות האלקטיבית (ניתוחים ומרפאות חוץ) כדי שיוכלו להתרכז בטיפול מיטבי לחולי הקורונה".

הזינוק בתחלואה והעומסים ההולכים וגדלים במחלקות בתי החולים, גם באלו שאינן מוקדשות לחולי קורונה, הגביר במקביל את תופעת השחרורים המואצים לשם פינוי מיטות אשפוז בפנימיות הרגילות והן עברו לפעול ב"שיטת המיטה החמה". הצוותים מותשים ויו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, שב ומתריע: "הממשלה מפקירה את המחלקות הפנימיות".

בהודעה שהופצה לתקשורת מטעם האיגוד נמסר עוד: כ-40% מ-111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים בישראל, על  כלל צוותיהן, הוסבו בגל הנוכחי למחלקות קורונה. "למזלנו, תחלואת החורף נמוכה בזכות הריחוק הפיזי והמסיכות", ציין פרופ' אליס, "אבל הבעיה היא שגם בלעדיה אנחנו כבר בעומסים קשים ובספיקת יתר. בכל המחלקות הפנימיות שבהן כ-4,000 מיטות אשפוז - כרבע מסך מיטות האשפוז ברפואה הציבורית – נותרנו עתה עם פחות מ-2,500 מיטות. זה יוצר קושי אדיר בהתנהלות.

"פתיחת מחלקות הקורונה הנוספות שהתחדשה בימים אלה בבתי החולים נוכח העלייה בתחלואה נשענת בפועל על המחלקות הפנימיות השגרתיות. הצוותים נחושים, מנוסים יותר ומיומנים להתמודד עם הנגיף – אבל ניכר שהם גם מותשים ויש קשיים אדירים בהתמודדות עם התחלואה השגרתית", אמר אליס.

בתוך כך, בתי החולים בצפון הארץ ובירושלים הודיעו על ביטול ודחייה של ניתוחים לא דחופים עקב עומס הגדל והולך בקליטת חולי קורונה מאומתים. בדיווח הבוקר (ד') של אדיר ינקו ב-ynet נמסר כי מתחילת השבוע, בקצב עולה, גדל מספר חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ וגם בישיבת שרי הממשלה שהתקיימה אתמול הבהיר פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, שהתפוסה במחלקות הקורונה היא עתה בשיעור ממוצע של 77% כאשר עיקר העומס מתרכז בבתי החולים בצפון ובירושלים.

בעוד בבתי החולים במרכז הארץ לא צפויה פגיעה בפעילות המחלקות שאינן מיועדות לחולי קורונה, ברמב"ם בחיפה, המרכז הרפואי הגדול של הצפון, צומצמה הפעילות בארבעה חדרי ניתוח אלקטיביים – כלומר הפחתה של 20%-17% בהיקף הפעילות הרגילה בהם. מחלקות הקורונה ברמב"ם נמצאות בתפוסה של 64% וב"העמק" ב-68%.

בדיווח צוטט ד"ר זיו רוזנבוים, מנהל בית החולים העמק בעפולה: "יש לנו שתי מחלקות קורונה ובהן (נכון לאמש) 57 מאושפזים ומאומתים, מתוכם שמונה מונשמים ו-22 במצב קשה. בהחלט עומס משמעותי מאוד. העלייה בתחלואה בצפון צוברת תאוצה ונפתח מחלקת קורונה שלישית. מתוך עשרה חדרי ניתוח, תשעה יופעלו עתה ואחד לא יופעל. פתיחת מחלקה שלישית לחולי קורונה תחייב לצמצם משמעותית את הפעילות האלקטיבית".

העומס ניכר גם במרכז הרפואי לגליל בנהריה ומנהלו פרופ' מסעוד ברהום אמר: "משלקחנו מרדימים ממחלקת הרדמה ומחדר הניתוח והם הועברו לטיפול נמרץ קורונה, אין ברירה אלא להפחית בביצוע הניתוחים. צומצמו הניתוחים האלקטיביים בלבד. נעשה את כל המאמצים כדי להשיב את הפעילות להיקף מלא בהקדם. כרגע ההפחתה היא בחמישה-שישה ניתוחים ביום. שאר המחלקות ימשיכו בפעילות הסדירה. יש לנו פחות רופאים במחלקות הפנימיות, העברנו רבים לטיפול נמרץ בקורונה כי העומס אדיר. פחות רופאים ממטפלים עתה בשאר החולים".

נושאים קשורים:  ניתוחים אלקטיביים,  מחלקות קורונה,  חדשות,  19-COVID,  פרופ' אבישי אליס,  פרופ' מסעד ברהום,  ד"ר זיו רוזנבוים,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2021, 21:31

הגיע הזמן להעלות את תקני האחיות. כ'כ הרבה מיטות ט'נ מיותמות מחולים רק בגלל שאין כח אדם. מיטות יש בשפע...במקום לקנות מליון מנשמים אולי סוף סוף יבינו דמה שבאמת חסר זה כח אדם...

אנונימי/ת
06.01.2021, 22:13

אין דבר כזה מיטת טיפול נמרץ מיותמת. תקן של *מיטה* בכלל ובטיפול נמרץ בפרט, פר הגדרה זה בא עם תקן של כוח אדם (צוות סיעודי וצוות רפואי).

אנונימי/ת
07.01.2021, 09:28

והאם מנהלי המחלקות ובתי החולים ניצלו את השנה האחרונה להכשרת רופאים בהתמחויות לא של טיפול נמרץ בעקרונות ושיטות של רפואת טיפול נמרץ כדי שיוכלו במצבי חרום לתפקד במחלקות טיפול נמרץ תחת פיקוח והדרכה של מומחים לטיפול נמרץ?
לא רק הממשלה אשמה בחוסר היעילות של בית החולים. מנהלי בתי החולים הם האחראים על הפעלת ביתי החולים עם האמצעים העומדים לרשותם. מי שמצפה לעזרה של הממשלה ולא מתכנן מראש ופועל בהתאם לא ממלא את את התפקיד עבורו הוא מקבל שכר

אנונימי/ת
07.01.2021, 09:31

החוקרים כמובן בונים אתהמחקר כך שהתוצאות ישרתו את החוקרים. בהתאם מוגדר המושג "עומס בבית חולים" ובהתאם מתקבלות התוצאות הרצויות לחוקרים.