COVID-19 בישראל

במשרד הבריאות חוששים ממצב של תיעדוף חולים לטיפול במכונות אקמו

חוסר משמעותי בכוח אדם מקצועי להפעלת מכונות לב-ריאה מעלה את החשש מפני מצב של תיעדוף חולים לחיבור לאקמו וויתור על הטיפול במי שסיכוייו לשרוד נמוכים

58 מכשירי אקמו נמצאים בשימוש – שיא בגל תחלואת הקורונה הנוכחי. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

משרד הבריאות חושש ממחסור צפוי במכונות אקמו והוא מזהיר "הגענו כמעט לקצה גבול היכולת של המערכת בנושא הזה". כך דיווח הבוקר (ג') אדיר ינקו ב-ynet.

בדיווח נמסר כי גורמים במשרד הבריאות הזהירו אתמול מפני "תרחיש של הפעלת ועדות אתיקה, שתפקידן לתעדף חולים בעלי סיכוי גבוה לחיות ולשרוד, לצורך חיבור למכונות אלו וויתור על הטיפול הזה במי שסיכוייו נמוכים. המצב הנוכחי מדיר שינה מעינינו. ייתכן שבעתיד זה מה שיקרה. מעולם לא חשבנו שנגיע למצב שבו יהיה צורך לטפל ביותר מ-40 חולים הנדרשים להתחבר בו־זמנית בבתי החולים למכונות אקמו", התבטא גורם שצוטט בדיווח.

על פי נתוני משרד הבריאות, בשבוע שעבר חוברו במשך יומיים 41 חולי קורונה שהיו במצב קשה למכשירי אקמו. בישראל כ־70 מכונות כאלו. הקושי המרכזי נוגע למחסור משמעותי בכוח אדם הנדרש להפעלתן. כל מכשיר מצריך תפעול על ידי שתי אחיות, טכנאי ייעודי ורופא שיפקח על עבודתם.

בעיה בולטת: פערים ניכרים במספר המכונות שבידי בתי החולים הגדולים לבין הבינוניים והקטנים: בעוד שב"בילינסון" 12 מכשירי אקמו וב"שיבא" 11, בקפלן שני מכשירים בלבד וב"פדה-פוריה" שלושה. בבית החולים זיו בצפת, בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד ובמרכז הרפואי לגליל בנהריה אין כלל מכשירי אקמו. לפי הדיווח, בשבוע שעבר חולה שאושפז בבית חולים בצפון הארץ ונזקק לחיבור לאקמו הועבר בדחיפות ל"איכילוב" ולאחרונה יש מקרים לא מעטים כאלה, כפי שציין המקור במשרד הבריאות. "אם יהיו 2,000 חולי קורונה במצב קשה תפחת יכולת המערכת לחבר רבים מהם למכשירי האקמו", הזהיר.

נושאים קשורים:  אקמו,  קורונה,  טיפול נמרץ,  19-COVID,  כוח אדם רפואי,  חדשות
תגובות