• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

דרישה להקים יחידה אפידמיולוגית בכל מעברי הגבול של ישראל

בארה"ב, בקנדה ובגרמניה כבר מופעלות יחידות ניטור בנמלי התעופה - מומחים ישראלים דורשים ליישם את תקנות הבריאות הבינלאומיות ולהקים בישראל מערכת הדוקה למניעת ייבוא חולים

נוסע בנמל התעופה בן גוריון. צילום ארכיון: יוסי אלוני/ פלאש 90

ארבעה מומחים בתחום הרפואה מציעים להקים יחידה אפידמיולוגית ייעודית במעברי הגבול של ישראל, כולל בנתב"ג ובמעברים היבשתיים. כך דיווח הבוקר אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

הצעתם של הארבעה - פרופ׳ אמנון להד, פרופ' עמוס אדלר, פרופ' גבי ברבש ופרופ' נדב דוידוביץ' - מכוונת לתת מענה למצב הכאוטי שנוצר בנתב"ג, תוך הפעלת ועדת חריגים שהתברר כי הופעלו עליה לחצים מצד מקורבים, ח"כים ופרוטקציה אחרת כדי לאפשר כניסת ישראלים וגם זרים לארץ בעוד שרשמית "השמיים סגורים".

לפי נתונים שפורסמו הבוקר: מתחילת פברואר, 15 אלף אזרחי ישראל ביקשו להיכנס לארץ אך סורבו, בעוד ש-4,800 שאינם אזרחי ישראל נכנסו. גורמי מקצוע סבורים שתנועה כזאת גם ייבאה לישראל את הוריאנט הדרום אפריקאי, בנוסף לכך שיש חשש מפני התפשטות של גירסאות אחרות של הנגיף.

הארבעה ממליצים בנוסף על חובת הצגת בדיקות קורונה שליליות ממש לפני העלייה למטוס ומיד בנחיתה, על מתן עדיפות לכניסה וליציאה מהארץ למחוסנים בשתי מנות ועל הטלת קנסות גבוהים על מפירי הוראות. פרופ' אדלר הזהיר: ״הופעת הוריאנטים אינה צפויה להשתנות בעתיד הנראה לעין. אין תוחלת לעצור בשמם את התנועה הבינלאומית לשבועות או חודשים תוך פגיעה גם בחופש התנועה".

פרופ׳ להד מציע להקים מערכת הדוקה שתצמצם חשש מייבוא חולים. "היו זיופים של תעודות ובעקבות זאת ירדו בשבוע שעבר מטיסה חולים פעילים, דבר שיותר מסוכן מבחינת המוטציות מאשר רוב האיומים שממטיר משרד הבריאות״.

פרופ' ברבש אמר נחרצות: "סינון הנוחתים בארץ מחו״ל הוא בנפשנו! זו הדרך היחידה לשמור על הישגי החיסונים, למנוע יבוא מוטציות ווריאנטים עמידים".

פרופ' דוידוביץ' הוסיף: "מיוני מדברים על הצורך בפתרון יותר מהותי וארוך טווח. הקמת יחידה אפידמיולוגית ייעודית עם כוח אדם מתאים ותשתיות מתאימות עם יכולות ניטור כדי לתת מענה לכל הנכנסים והיוצאים בכל המעברים ולא רק נתב"ג. רק הפעלת יחידה כזו הקיימת כבר במדינות בארה"ב, גרמניה וקנדה – תוכל ליישם את תקנות הבריאות הבינלאומיות".

נושאים קשורים:  פרופ' גבי ברבש,  פרופ׳ אמנון להד,  פרופ' נדב דוידוביץ',  פרופ' עמוס אדלר,  נתב"ג,  19-COVID
תגובות