חדשות

התינוקת נדבקה בחיידק המנינגוקוק ונותרה חירשת

טיפול מהיר של רופאי "שניידר" הציל את חייה של תינוקת בת תשעה חודשים, אולם בשל סיבוכי החיידק שמיעתה נפגעה באופן בלתי הפיך

"אין כל תכנון מערכתי למיטות אשפוז לילדים". אילוסטרציה

למרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה הובהלה לאחרונה תינוקת בת תשעה חודשים ממרכז הארץ כשהיא סובלת מחום גבוה שהלך והחמיר. התינוקת הגיעה למחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) שניידר במצב בינוני והחלה סדרת בדיקות על מנת לאבחן את הסיבות למחלת החום.

בוצע ניקור מותני שהצביע על דלקת קרום המוח ובבדיקה זוהה חיידק מנינגוקוק. החיידק לרוב לא גורם לבעיות רפואיות וזאת למרות שהוא שוכן באזור הלוע והאף של מבוגרים וילדים רבים. מחלה חריפה נגרמת כאשר זן אלים של החיידק מצליח לחדור למחזור הדם ומשם לעשות את דרכו לקרום המוח.

דלקת קרום המוח על רקע זיהום של חיידק זה נקראת מנינגוקוסמיה (“"החיידק הטורף"), זיהום שמהווה סכנת חיים מיידית. התינוקת הועברה להשגחה וטיפול ביחידה לטיפול נמרץ בראשותו של פרופ' אלחנן נחום, שם טופלה באנטיביוטיקה ובנוזלים ולאחר יממה הועברה להמשך מעקב במחלקת ילדים א' בראשותה של ד"ר גילת לבני.

עם ירידת החום חל שיפור במצבה הכללי של התינוקת והיא חזרה לשחק ולתקשר עם סביבתה, אולם אז עלה החשש בקרב הוריה והצוות הרפואי שהיא אינה מגיבה לגירוי קול. כחלק מהבירור השגרתי לאחר דלקת קרום המוח חיידקית, נשלחה התינוקת לבדיקת BERA הבודקת את תגובת המוח לגירוי קולי ונמצאה ירידה ניכרת בשמיעתה בשתי האוזניים. פגיעה בשמיעה היא בין הסיבוכים השכיחים ביותר של דלקת קרום המוח שהתפתחה על רקע זיהום חיידקי, זאת כיוון שהדלקת עלולה לפגוע בעצב השמיעה. במקרים שבהם הדלקת גרמה לליקוי בינוני בשמיעה, לרוב ניתן יהיה להתמודד עם הבעיה באמצעות התאמה של מכשירי שמיעה. במקרים שבהם מדובר בליקוי שמיעה עמוק, אין זה מן הנמנע שיהיה צורך לפתור את הבעיה באופן כירורגי, באמצעות ניתוח שתל קוכליארי.

השבוע צוין יום המנינגיטיס הבינלאומי. מדובר במחלה קשה שעלולה להוביל לדלקת קרום המוח, לזיהום בדם ואף למוות. ד"ר גילת לבני, מנהלת מחלקת ילדים א' ומומחית למחלות זיהומיות, הסבירה: "מנינגוקוק הוא חיידק מתעתע הגורם למחלת חום שנראית כעוד זיהום ויראלי ופעמים רבות אין ביכולתם של ההורים או הרופא לזהות שמדובר במחלה משמעותית ולטפל מבעוד מועד. האוכלוסיה הרגישה ביותר לחלות במחלה היא תינוקות עד גיל שנתיים עם סיכוי גבוה פי עשרה לחלות מאדם בוגר מרגע החשיפה לחיידק.

"אני ממליצה להורים לחסן ילדיהם בחיסוני שגרה ובחיסון הייעודי לחיידק המנינגוקוק. חשוב לשים לב ובמידה שמתפתחים תסמינים שונים במערכת הנשימה העליונה: נזלת, שיעול המלווים בחום גבוה ומופיעה פריחה כתמית אדומה-כחלחלה על פני העור, שאינה נעלמת בנגיעה קלה, יש להגיע בדחיפות לקבלת טיפול רפואי בבית חולים".

נושאים קשורים:  מנינגוקוק,  דלקת קרום המוח,  מנינגוקוסמיה,  פרופ' אלחנן נחום,  ד"ר גילת לבני,  חדשות,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות
אנונימי/ת
30.04.2021, 09:18

האם התינוקת הייתה מחוסנת בחיסוני השגרה ?

אנונימי/ת
30.04.2021, 10:59

לא רלוונטי אם חוסנה בחיסוני השגרה משום שמנינגוקוק איננו חלק מחיסוני השגרה

אנונימי/ת
30.04.2021, 15:19

לכותבי הכתבה: מנינגוקוקסמיה היא ספסיס כתוצאה מהזיהום, פה מתוארת מנינגיטיס.
כמו כן המנינגוקוק אינו מכונה "החיידק הטורף"

אנונימי/ת
01.05.2021, 08:45

מרתק, לא רק התוכן אלא העובדה שלא חידשנו דבר במרוצת השנים