חדשות

הרופאים זועמים על כוונת האוצר לקצץ 600 תקנים ומאיימים בשביתה

משבר התקנים במערכת הבריאות: באוצר מתכוונים לסיים את העסקת הרופאים שגויסו לסייע למאבק בקורונה ובהסתדרות הרפואית הודיעו: "מכריזים עלינו מלחמה, הפעם אנחנו הולכים עד הסוף"

"אנו מתבשרים כמעט מדי יום על פינוי וסגירת מחלקות על מנת לאשפז בהם חולים המאובחנים כחולי קורונה". צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

ההסתדרות הרפואית נערכת להחרפת המאבק מול כוונות האוצר לקצץ 600 תקנים של רופאים ורופאות שניתנו לבתי החולים לצורך התמודדות עם מגיפת הקורונה ועתה, כאשר המגיפה בדעיכה, פקידי האוצר כבר אותתו שאין כוונה להפוך תקנים זמניים אלה לקבועים, כתוספת הכרחית למערכת הבריאות, כפי שדורשת הר"י.

מחר (ב') אמורה מזכירות הר"י לאשר מהלך מוצע זה: הכרזת שביתה כללית במערכת הבריאות, כנראה עוד השבוע (יום ד' או יום ה'). משרד הבריאות עומד לצד הרופאים במחלוקת הזאת עם האוצר. אם המשבר לא ייפתר לקראת סוף מאי, יודיע משרד הבריאות לבתי החולים על סיום העסקת הרופאים שגויסו עם פרוץ המגיפה במטרה ברורה לסייע בדחיפות לבתי החולים.

בסוף השבוע צוטט יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי ב-ynet: "מכריזים עלינו מלחמה. היא מבוססת על שקרים ואי דיוקים. זוהי מלחמה כנגד רופאי ישראל שעמדו בחזית המאבק במגיפה. בכל העולם נתנו לרופאים בונוסים ומענקים אחרים בעקבות הקורונה ואצלנו, במקום זאת, רוצים לפגוע לרופאים בהשתכרות ומפיצים נגדם מידע כוזב. פקידי האוצר הפכו את הרופאים לאויבי המדינה, כמי שעשק את הקופה. רוצים לפטר 600 רופאים שנקראו לסייע במאבק בקורונה. אומרים לנו: 'עשיתם את שלכם, עכשיו תעופו לנו מהעיניים'. איך אפשר לעשות דבר כזה. לפטר 600 רופאים שהתקבלו לעבוד בתקופת הקורונה ולסכן את חייהם?"

ביום רביעי או חמישי השבוע, הודיע פרופ' חגי, תתקיים שביתה כללית בכל מערכת הבריאות. "אנחנו לא נתקפל בשום פנים ואופן. יש עוד עניינים נוספים במחלוקת והם מעבר לסוגיית התקנים, אבל הפעם אנחנו הולכים עד הסוף. זו תהיה שביתת אזהרה של 24 שעות".

גם סגן יו"ר הר"י, ד"ר זאב פלדמן, המשמש כיו"ר איגוד רופאי המדינה בהסתדרות הרפואית, התבטא בחריפות: "האוצר, על כל אגפיו", אמר ד"ר פלדמן בהודעה שהפיץ לתקשורת, "מחק את שנת הקורונה כאילו לא קרתה וחוזר להתייחס למערכת הבריאות באותה מדיניות מרעיבה וכוחנית, כפי שהיתה כאן ערב המגיפה. באוצר אין הפנמה לעובדה שהמדיניות הזאת הובילה לכך שנכנסנו למגיפה לא ערוכים, לא מבחינת ציוד ולא מבחינת כוח אדם.

"נאלצנו לשפוך הרבה כסף בהיערכות חירום ובהכשרת צוותים לטפל בתחלואת הקורונה, אבל כרגע האוצר פועל באופן חד־צדדי ואפילו לא מקיים שיח איתנו. עצם הרעיון שפקידיו מדברים על נטילת 'תקני הקורונה' של הרופאים מצביע על כך שאין הפנמה של מה שקרה בשנת הקורונה".

עוד אמר ד"ר פלדמן: "המגיפה בדעיכה, המצלמות והעיתונאים יצאו מבתי החולים, ופקידי האוצר עטים על בריאותם של אזרחי ישראל כמוצאי שלל רב ודוחקים אותם שוב אל המסדרונות, אל התורים הבלתי נסבלים ואל טיפול רפואי לא הולם. פקידי האוצר מנסים להעלים בחסות הכאוס הפוליטי 600 תקנים של רופאים ורופאות שנכנסו לעבוד במערכת הבריאות הציבורית המורעבת בתקופת הקורונה וההשלכות על כך יעלו בבריאותם של אזרחי ישראל עד כדי פגיעה בחיי אדם. אולם, נראה שחיי אדם והבריאות של הציבור בישראל אינם שיקול בהחלטות המתקבלות ע"י פקידי האוצר, אולי כי הם יודעים שהתקשורת הפסיקה לספור כל בוקר את החולים והמתים מקורונה.

"האוצר מנסה לחזור לעולם הישן ולהרעיב שוב את מערכת הבריאות. לחזור לשים את החור בגרוש לפני איכות הטיפול הרפואי לו זכאים אזרחי ישראל. לחזור ולהתעלם מהרופאות והרופאים שנלחמו לילות כימים על כל חולה מתוך הבנה שלכל אחד מאזרחי ישראל יש את הזכות לחיים, את הזכות לקבל רפואה הולמת בבתי החולים הציבורים".

פלדמן הודיע: "אני אומר זאת בקול חד וברור: אנחנו נילחם בכל הכוח ובכל האמצעים על מנת שהאוצר לא יעלים אף תקן של רופאה או רופא מאזרחי ישראל. לא נרשה לפגוע בתנאי עבודתנו. אנחנו גאים שהיינו שם מתחת לאלונקה כשנזקקו לנו,  גם בטיפול  במגיפה וגם בוויתור שלנו במשך שנה וחצי על המשא ומתן על ההסכם הקיבוצי. ויתור ששחרר למדינה מיליארדים על מנת שיתאפשר לה להתמקד בטיפול בקורונה. לא נרשה פגיעה חד צדדית של האוצר במערכת הבריאות או בצוותים הרפואיים!", סיכם ד"ר פלדמן.

על פי הסיכום בין משרדי האוצר והבריאות בעת שאושר בהליך בהול גיוס הרופאים, יימשך מימון התקנים שלהם עד יוני 2021 בלבד, בהתאם לתמונת המצב בתחלואה ומצוקת האשפוז בבתי החולים. אלא שהדעיכה המתמשכת בשיעורי התחלואה, שהביאה את בתי החולים לסגור את מחלקות הקורונה הייעודיות שנפתחו באופן מזורז, מקרבת את האפשרות שתקצוב התקנים הללו יבוטל.

המשמעות היא שרופאים שייצאו לפנסיה לא יוחלפו ברופאים צעירים והתמחויות עשויות להיפסק. בנוסף, מועמדים הממתינים להתמחות עשויים כעת להמתין במשך זמן רב יותר נוכח ייבוש התקנים. בכיר במערכת הבריאות טוען כי "המערכת הפוליטית לא מתפקדת ופקידי האוצר פועלים באופן עצמאי ונראה שללא הנחיה פוליטית, כי אם יש הנחיה כזו ‑ הדברים אינם מובנים".

לפי תחשיב האוצר, העלות השנתית הממוצעת של  העסקת רופא היא כ-500 אלף שקל. בעוד הרופאים דורשים להמשיך במימון התקנים, האוצר תובע מו"מ על הפסקת המימון או לחלופין לצמצם במספר התקנים.

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  תקנים,  מערכת הבריאות,  משרד האוצר,  קורונה,  19-COVID,  פרופ' ציון חגי
תגובות