דעות

לאחר שנים של הרעבת המערכת, לא מתמקחים אפילו לא על תקן אחד!

זה הזמן למדיניות "אף שעל" במערכת הבריאות מול האוצר, שמנסה להחזיר את הגלגל לאחור, להחזיר את "שד מערכת הבריאות" חזרה לבקבוק ולבחון את מערכת הבריאות רק דרך ה"חור שבגרוש" על חשבון בריאותם של תושבי ישראל

"הצוותים הרפואיים שיחקו תפקיד באתוס הלאומי, הדליקו משואות, הופיעו בכנס המרכזי וזכו לכאורה להכרת התודה הלאומית הרשמית הראויה על עבודתם, ובצדק". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

זה עתה יצאנו מחגיגות יום העצמאות שסימל יותר מכל את תחילת היציאה של אזרחי ישראל ממגיפת הקורונה. כצפוי, הצוותים הרפואיים שיחקו תפקיד באתוס הלאומי, הדליקו משואות, הופיעו בכנס המרכזי וזכו לכאורה להכרת התודה הלאומית הרשמית הראויה על עבודתם, ובצדק.

הרופאות, הרופאים, האחיות האחים וכוחות העזר מסיימים שנה בחזית המלחמה במגיפת הקורונה ומהווים את אחד הגורמים המשמעותיים והמרכזיים באיתנותה של ישראל בהתמודדותה עם המגיפה. בשנה זו פעלנו במלוא הכוח, לילות כימים להצלת חייהם של עשרות אלפי ישראלים שחלו בקורונה. פעלנו תוך מחסור קשה בכוח אדם ובמשאבים, תוצאת ההרעבה המתמשכת של מערכת הבריאות משך שנים. פעלנו תוך סיכון עצמי, ויתור אישי ומשפחתי, עם ברק בעיניים ומסירות, תוך הגשמת ייעודנו.

אולם נראה שדווקא על אנשי האוצר, זה לא עושה שום רושם. הם כדרכם מנסים להחזיר את הגלגל לאחור ולהחזיר את "שד מערכת הבריאות" חזרה לבקבוק, ושוב חוזרים לבחון את מערכת הבריאות רק דרך ה"חור שבגרוש" על חשבון בריאותם של תושבי ישראל, ללא שום חשבון נפש על התנהלותם שהביאה אותנו בתחילת המגיפה לקרב עם ימח"ים ריקים. בשעה שכולנו נערכנו ליום הזיכרון ולחגיגות יום העצמאות, ניסה משרד האוצר לנצל את השיתוק השלטוני למחטפים שיעלו לנו בבריאות בהיחבא את 600 תקני הרופאות והרופאים שגויסו למלחמה בקורונה.

600 התקנים האלה עזרו לנו בשיא המגיפה והצילו חיים רבים. 600 התקנים פיצו חלקית על ההרעבה רבת השנים שהובילה למחסור ב-2,700 רופאות ורופאים בהשוואה למדינות ה-OECD

נכון, אמרו לנו שהתקנים "זמניים" כי אי אפשר להכניסם לבסיס התקציב כדרישתנו, "כי בהעדר תקציב אין "דרך חוקית" לעשות כן. חששנו, אבל סמכנו על ההתחייבות  השלטונית של השר וראשי משרדו שהתקנים האלה ניתנו ויישארו. חששנו וצדקנו!

600 התקנים האלה עזרו לנו בשיא המגיפה והצילו חיים רבים. 600 התקנים פיצו באופן חלקי על ההרעבה רבת השנים שהובילה למחסור ב-2,700 רופאות ורופאים בהשוואה למדינות ה-OECD. התקנים האלה הם טיפה בים כשזוכרים ש-50% מהרופאים והרופאות בישראל כבר מעל גיל 55 ומתקרבים לגיל הפרישה. כל תקן שיבוטל, יוסיף עוד עומס בטיפול  בחולים השוכבים לבושתינו על מיטות במסדרון.  כל תקן של רופאה או רופא שיפרשו, או של רופאה או רופא שיצאו להשתלמות בחו"ל ויבוטל, כפי שרוצה האוצר, יגדיל את התורים הבלתי נסבלים לרופאים מומחים, ועלול לעלות בחיי אדם.

משרד האוצר מנסה להחזיר אותנו לעולם הישן ולמדיניותו ערב הקורונה שכשלה. זו שיצרה בתחילת המגיפה פאניקה וחשש מקריסת מערכת הבריאות כי נתפסנו לא מוכנים, וגרמה לבזבוז של מיליארדי שקלים

רק שהפעם שלא כמו בימי הקורונה, נהיה בשגרה רגילה, אף אחד לא יספור כל בוקר את המתים והחולים במסדרונות כתוצאה ממדיניות ההרעבה של האוצר. ולכן לא נוותר עכשיו על אף תקן. נדרוש מהאוצר לעמוד בהתחייבויות העבר וליישם את מסקנות ועדת טור כספא  ולהמשיך בהקצאת 500 תקנים נוספים על שנה על מנת  לגשר על המחסור  ברופאות וברופאים מומחים .

משרד האוצר מנסה להחזיר אותנו לעולם הישן ולמדיניותו ערב הקורונה שכשלה. זו שיצרה בתחילת המגיפה פאניקה וחשש מקריסת מערכת הבריאות כי נתפסנו לא מוכנים, וגרמה לבזבוז של מיליארדי שקלים על היערכות החירום להתמודדות מולה.

המגיפה לימדה אותנו שמערכת בריאות איתנה היא מפתח לחוסן הלאומי לא פחות ממערכת הביטחון.

רק שהפעם אנחנו לא מתכוונים לוותר וראוי שכל מערכת הבריאות ומשרד הבריאות וחברי הכנסת וכל אזרח במדינת ישראל , יתייצבו יחד איתנו ויכריזו על מדיניות של "אף שעל" במערכת הבריאות הציבורית. לא מתמקחים אפילו לא על תקן אחד! לאחר שנים של הרעבת המערכת, המשא ומתן על תוספת תקציב ותקנים למערכת הבריאות בדיוני התקציב צריך להתחיל מהמצב הקיים.

ראוי שכולנו, אזרחי ישראל, חברי הכנסת ומנהיגי מערכת הבריאות נתייצב כאיש אחד מול האוצר ונכריז על מדיניות של "אף שעל" במערכת הבריאות הציבורית. לא מתמקחים אף לא על תקן אחד! נדרוש את השינוי ונפסיק את ההרעבה הממוסדת של מערכת הבריאות הפוגעת בכל אזרח וכל חולה. חייבים לדרוש שירותי בריאות ורפואה מתקדמים ומיטיבים ששמים את כבוד האדם ובריאותו בראש סדר העדיפויות.

הכותב הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים ב"שיבא", יו"ר ארגון רופאי המדינה, סגן יו"ר הר"י
נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  19-COVID,  מערכת הבריאות,  הקצאת תקנים,  ד''ר זאב פלדמן,  משרד האוצר
תגובות
אנונימי/ת
03.05.2021, 23:11

O.K אופרטיבית, מה עושים? מתי מוכרז סכסוך עבודה ומתי שביתה?

אנונימי/ת
04.05.2021, 06:00

Sadly, HARI and the doctors in Israel are all talk and no action.
Even after a long strike they eventually settled down for crumbs