חדשות

תחקיר אסון מירון של משרד הבריאות: כשל בוויסות ובפינוי הנפגעים

בבתי החולים במרכז הארץ דוחים את טענות משרד הבריאות, לפיהן פצועי אסון מירון לא פונו אליהם בשל מנחתים בלתי כשירים

פינוי פצועים, מנחת מסוקים. צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש 90

תחקיר של משרד הבריאות שעסק בבעיית ויסות הפצועים באסון מירון לבתי החולים השונים מצא כי פינוי הפצועים לירושלים נבע מכך ששלושה מנחתים במרכז הארץ לא היו שמישים. על הפינוי ההמוני של פצועים לבית החולים זיו בצפת מצא התחקיר שאיננו יכול לקלוט כל כך הרבה פצועים.

אתמול (ג') קיימו אנשי האגף לשעת חירום במשרד הבריאות דיון בנושא זה שיש לו השלכות ישירות בכל הנודע לדרכי פעולה באירועים רבי נפגעים והאירוע במירון אמור לשמש לצורך לקחים לעתיד. סיכום הדיון הוצג למנהלי בתי החולים. אמנם נאמר להם כי בסך הכל מערך הרפואה בשטח ובבתי החולים עבד בצורה טובה, אך הודגש כי יש לגבש נוהל לאישור תכניות למענה רפואי בכל המעגלים: טיפול בשטח, ויסות הנפגעים, היערכות בבתי החולים, רפואה בקהילה והמכון לרפואה משפטית באבו כביר וגם לטפל במנחתי המסוקים בבתי החולים השונים.

בדיווח על כך של אדיר ינקו ב-ynet נמסר כי בית החולים זיו בצפת אליו הגיעו רוב הפצועים לא הוגדר "בית חולים ממיין", שתפקידו העיקרי למיין את הפצועים על פי מצבם ולווסת את הפינוי שלהם. עוד נטען שמנחתי המסוקים ב"שיבא", ב"איכילוב" וב"בילינסון" לא היו כשירים ועל כן הוחלט לפנות פצועים לירושלים. נציג האגף לשעת חירום הזהיר בדיון כי סוגיית המנחתים עלולה להיות בעייתית בזמן מלחמה.

אלא שעל פי הדיווח, מנהלי שלושת בתי החולים הנ"ל דחו את הטענות לגבי המנחתים. "המנחת ערוך ומוכן 24/7 לשימוש כלל מסוקי ההצלה", הגיבו ב"שיבא". המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי צוטט בדיווח: "הופתענו מכך שלא התבקשנו בשעות הלילה להיערך לקליטת פצועים מהאסון, וזאת בניגוד למבצעים צבאיים ואירועים רבי נפגעים במהלכם קולט בית החולים פצועים מאזורים אחרים ברחבי הארץ. סיימנו את השיפוצים במנחת לפני חודש ומשרד הבריאות יודע זאת".

גם הטענה כלפי "איכילוב" כאילו איננו ערוך לקליטת נפגעים במנחת המסוקים בלילה נדחתה על ידו: "מנחת איכילוב ערוך ומוכן 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, לשימוש עבור כלל מסוקי ההצלה להבאת פצועים". מ"בילינסון" נמסר כי "יש אישור עדכני מרשות התעופה האזרחית לשימוש במנחת באופן מלא 24/7".

נושאים קשורים:  אסון מירון,  משרד הבריאות,  תחקיר,  מנחתי מסוקים,  אירוע רב נפגעים,  איכילוב,  שיבא,  בילינסון,  חדשות
תגובות