חדשות

נכשלו המאמצים למניעת התפטרות המתמחים

השר הורוביץ לא הגיע לפגישה עם מובילי המחאה ושלח את אנשי לשכתו | האיגוד הישראלי לרפואה דחופה קורא לשר הבריאות לכלול את כל המלר"דים במתווה לקיצור תורנויות ולא רק בפריפריה

מחאת המתמחים לקיצור תורנויות. צילום: תומר נויברג / פלאש 90

אמש (ד') נעשה מאמץ לקיים פגישה של מובילי מחאת המתמחים עם שר הבריאות ניצן הורוביץ אלא שלא צלח - השר לא הגיע לפגישה.

על פי דיווח של אדיר ינקו ב-ynet, אנשי לשכת השר "עשו נסיונות עד שעות הלילה המאוחרות" למנוע את התפטרות המתמחים. ראשי ארגון מרשם נועדו עם ראש המטה של השר והפגישה הסתיימה ללא תוצאות. ב"מרשם" מתחו ביקורת על כך שהשר לא הגיע לפגישה בעצמו ולא יזם פגישה אישית עם מובילי המחאה ובמקום זאת שלח את אנשי לשכתו.

הורוביץ אמר עוד אמש: "אני לא מבין את הטעם בהתפטרות. אנחנו הולכים לקראת המתמחים". זאת בעוד המתמחים עצמם אומרים: אין לנו מה להפסיד".

האיגוד הישראלי לרפואה דחופה (חדרי המיון) הפיץ הבוקר הודעת תמיכה במחאת המתמחים ובה קרא לשר הבריאות, שרת הכלכלה והתעשייה ומנכ"ל משרד הבריאות  לכלול כעת בתיקון ההיתר הכללי להעסקה, את המחלקות לרפואה דחופה בכל הארץ ולא רק בפריפריה. "בניגוד למחלקות האשפוז השונות, המלר"דים פעילים 24/7 ללא הבדל ממשי באופי הפעילות ועל כן אין בעיה של המשכיות טיפול או פגיעה ברמת ההתמחות. לשינוי שיטת הפעלת התורנויות במלר"דים תהיה השפעה רוחבית משמעותית על התורנים מכלל המחלקות, והלכה למעשה תסייע בפתרון לסוגיית המתמחים".

עוד צוין בהודעת האיגוד כי "בימים אלה מתקיים שיח ער לקידום שינוי מתווה מתכונות העסקת התורנים, אך בפועל מאז שנים רבות האיגוד הישראלי לרפואה דחופה דוחף למעבר מתורנויות בנות 26 שעות לעבודה במשמרות במחלקות לרפואה דחופה, כפי שקורה במדינות רבות בעולם וכפי שהסיקה הוועדה העליונה לקיצור תורנויות של ההסתדרות הרפואית בישראל. החלת השינוי רק במלר"דים בפריפריה  (ולא בכל הארץ) היא תכנית תת מיטבית. אנו לא צופים לה הצלחה בשל הקושי באיוש התקנים מהסיבות המוכרות".

ד"ר אורי רוזן, אחד מראשי מחאת המתמחים, האשים אמש בערוץ 12 את שר הבריאות בכך שהמתווה שהוצג לקיצור שעות תורנות של המתמחים בבתי החולים בקושי ישפיע על המציאות בשטח. "עבדנו יחד אבל לא פורסם שום מתווה", האשים ד"ר רוזן ובפנייה ישירה לשר הוסיף: "עשית פניית פרסה וסיבוב על הגב שלנו. זה יגיע לפחות מ-10% מהמתמחים. אין דד-ליינים ובסוף אין בשורה. ברור לי שגם בלילה לא אשן טוב כי מחר נצטרך להסתכל למטופלים שלנו בעיניים. מאוד חבל".

ד"ר רוזן זעם גם על כך שמשאירים כירורגים רבים מחוץ לתמונה וטען שלו ולחבריו אין ברירה אלא להתפטר: "דחקו אותנו למקום שאין לנו מה להפסיד. בגלל המשמרות הארוכות אנחנו עושים טעויות ושוגים במינונים. הניסיון להציג אותנו כמו ילדים קטנים שלא מבינים שדברים מגיעים בהדרגה הוא מגוחך. השר פשוט צריך לחזור להבנות שהוא הסכים עליהן רק כמה שבועות לפני כן. המאבק שלנו נמשך".

יש לציין: מכתבי ההתפטרות של המתמחים ייכנסו לתוקף רק בעוד חודש, כך שבחודש הקרוב ניתן יהיה להגיע לפתרון שימנע את ההתפטרויות, או שהן יימנעו באמצעות צו של בית הדין לעבודה שמשרד הבריאות עשוי לבקש. כמו כן, החודש הזה יעביר את הלחץ משרי הכלכלה והבריאות אל עבר שר האוצר, בדרישה לתוספת תקציב שתאפשר את הרחבת המתווה. במקביל, יגברו גם לחצים נגדיים.

נושאים קשורים:  מתמחים,  קיצור תורנויות,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  התפטרות,  חדשות
תגובות