COVID-19 בישראל

מנהלי בתי החולים: מצוקת כוח האדם מחריפה - נדרשת היערכות מחדש להבטחת תפקוד המוסדות

ב"שיבא" הוכנה הצעה למתווה עבודה של אנשי צוות רפואי שנדבקו בקורונה אך הם א-תסמיניים | משרד הבריאות נערך להוספת סטודנטים לסיעוד, פרמדיקים וחיילים מפיקוד העורף כדי לסייע למוסדות הרפואיים

חיסון צוותים רפואיים. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

מנהלי בתי החולים קיימו אתמול (א') דיון זום עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ודיווחו על מצוקת כוח האדם הולכת ומחריפה במערכת הבריאות כולה, אבל בעיקר במוסדות האשפוז. הם הדגישו כי יש להיערך לאפשרות לפגיעה חריפה בתפקוד בתי החולים ומרפאות הקהילה וכי עלול להיווצר מצב שלא יהיו מספיק אנשי צוות כדי לטפל בחולים, ולא רק בחולי קורונה. במסגרת זאת נבחנת הדרך המיטבית לניוד עובדים בבתי החולים בין המחלקות השונות.

פרופ' אש הבטיח כי "בקרוב תתקבל החלטה האם וכיצד ניתן לקצר בימי הבידוד של צוותי הרפואה המאומתים לנגיף אך אינם תסמיניים ובתי החולים גם יתוגברו בסטודנטים לסיעוד, בפרמדיקים ובחיילי פיקוד העורף בצה"ל מיחידות הסיוע המיוחדות לבתי החולים (יחצ"ב)". כמעט לכל המרכזים הרפואיים בארץ, אבל במיוחד לגדולים, יש יחידה כזאת שחוברת לצוות המקצועי במידת הצורך.

בנוסף הציג המרכז הרפואי שיבא להנהלת משרד הבריאות הצעה למתווה שהכינה פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות, ובו פורטו האפשרויות לחזרה לעבודה מבידודים של אנשי הרפואה שיאובחנו כמאומתים א-סימפטומטיים. במסמך ההצעה שהכינה פרופ' רגב נאמר: "המטרה היא לאפשר שמירת רצף הפעילות של בית החולים ולשמר כוח אדם, תוך שמירה על בטיחות החולים".

לפי הצעה זאת, עובד א-תסמיני שחלפו 48 שעות מבדיקת ה-PCR הראשונה שביצע ונמצא חיובי אך א-סימפטומטי יוכל לחזור לעבודה בטרם חלפו עשרת ימי הבידוד, אבל יהיה עליו לעבור בדיקת אנטיגן. אם תהיה שלילית מול התוצאה החיובית של ה-PCR, התנאי לחזרה לעבודה יהיה רמות נוגדנים נמוכות במיוחד שתציג הבדיקה.

עובד תסמיני יוכל לשוב לעבודתו אם חלפו יותר מ-24 שעות מאז שמדד חום לאחרונה וקיבל בה תוצאה של מעל ל-37.5 מעלות אבל מאז חומו ירד והוא חש בטוב ומסוגל לחזור לעבודה. גם הוא יעבור בדיקה אנטיגן ואם זו תציג תוצאה שלילית, יהיה עליו לעבור בדיקת PCR. זו יכולה להיות חיובית אבל עם רמות נוגדנים גבוהות יותר מאשר אצל עובדים שאינם מתמודדים עם תסמינים.  החזרת רופאים ואחיות לעבודה תלויה, אם כן, במדידת עומס נגיפי שבמידה שהוא נמוך – קיים סיכון נמוך שידביקו אחרים. אלא שגם הצעה זאת איננה מקובלת על ההסתדרות הרפואית שהודיעה כי תבחן את הנושא מחדש.

בשיחה עם פרופ' אש הוצגו תרחישים שונים והערכות לגבי מספר העובדים בצוותים הרפואיים שעלולים להימצא בבידוד. כמו כן דווח שעד כה פחות מ-50% מצוותי בתי החולים התחסנו במנה הרביעית ולפיכך לא ניתן לסמוך רק על כלי זה לצורך התמודדות עם המגיפה. פרופ' אש שב והדגיש כי הצעדים הבאים שעליהם יודיע משרדו יהיו בהתאם למספר החולים במצב קשה שיאושפזו. כן הודיע שיינתן שיפוי לבתי החולים על אובדן הכנסות וגידול בהוצאות, בכלל זה מימון הבדיקות. תצא בימים הקרובים הנחיה להקפיד יותר על כניסת מלווה אחד בלבד לחולה כדי לצמצם בהתקהלויות בתוככי בתי החולים.

בנוסף קיים אתמול הצט"מ דיון באפשרות להרחיב את מתן מנת החיסון הרביעית לקבוצות אוכלוסיה נוספות, קיצור משך הבידוד אם הוא אפשרי ובאילו תנאים וגם במידת היעילות של בדיקות האנטיגן, במחיריהן לצרכן וגם במה שנוגע לתרומות דם ממחלימי קורונה, אבל לא התקבלו החלטות או גובשו המלצות בנושאים הללו.

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  בתי חולים,  בידוד,  צוותים רפואיים,  19-COVID,  חדשות,  קורונה,  פרופ' גילי רגב-יוחאי
תגובות
10.01.2022, 21:23

כשהיינו ילדים היינו אומרים ״הצחקתם את פפו״…
למדינה ולמשרד הבריאות היו שנתיים להערך לתרחישים הכי נוראים ולהכין תכניות מגירה הן מבחינת החולים, הבדיקות ההמוניות, התרופות והן מבחינת הצוותים הרפואיים.
זה לא קרה.
אני גם תוהה אם מערכת בריאות שמנכ״לה מכריז לפני חודשיים ״לא יהיה גל חמישי״ מתאימה מבחינה רפואית ולוגית להמשיך בתפקידה לנוכח התרחישים הבאים עלינו לרעה.

אנונימי/ת
10.01.2022, 22:05

ה" חזון" של משרד הבריאות בראשית ניצני המגפה היה לשלוח ליפן את ראש שירותי בריאות הציבור , הזמר איתמר דה לה גרוטו , כדי לצפות מהיבשה על אוניית החולים דיאמונד פרינסס במשך לא פחות מ3 שבועות,, בעוד שבישראל לא היתה שום תכנית מוכנה להתמודדות עם מה שברור היה שעומד להגיע . כלום. נאדה. וכל היתר יסופר בתולדות ישראל...

אנונימי/ת
10.01.2022, 21:52

ומה עם מאות צוותי הניתוח, כולל מרדימים, שמאיישים את האסותות, אתHMC, ואת שאר החורים והמאורות של הכירורגיה הפרטית? מישהוא שם הפסיק לעבוד? מישהוא העלה על דעתו לגייס את האנשים הללו, אנשי הרדמה , טיפול נמרץ והתאוששות , לבתי החולים הציבוריים הקורסים? ואולי להקים בית חולים שדה , מהר ותכליתי , באיזה מרחב נגיש? צה"ל ידע לעשות את זה בהאיטי ובכל מיני חורים אחרים , לצה"ל אמנם אין את כח האדם , אך יש אמצעים לוגיסטיים. הרי ככל הנראה מדובר ב2-3 חודשים שלאחריהם נחכה בסבלנות לווריאנט הבא....בפסק הזמן כולם יוכלו לחזור ולנתח כאוות נפשם .

אנונימי/ת
10.01.2022, 22:51

בצה"ל אתה ממלא פקודות.
באזרחות, תודה לאל, עדיין לא. מה זה לגייס מאסותא צוות? בוודאי הכוונה לשלם טוב טוב עבור שירותיהם לבוא ולנתח בציבורי במקום בפרטי בחודשים הקרובים, כן?
אחרת לא ברור לי כיצד תכפה על אדם לעבוד במקום מסויים.. צו? שעומד במבחן בגץ?
ומה בגל שישי? שוב לגייס?
(אלא אם אכן כוונתך בתשלום הוגן עבור זמנם של אלה שבחרו לעבוד במקום אחר, ואז - רעיון יפה. לא יקרה. אבל רעיון יפה).

אנונימי/ת
11.01.2022, 00:42

אין שום צורך ב"כוח אדם". יש צורך ב"מוח אדם". שכולם יירדו מהעץ אבל דחוף ובהקדם. להפסיק בדיקות. להפסיק בידודים ובהחלט בהחלט להפסיק חיסונים שאין בהם שום יעילות. מי שחולה קל יקנח את האף. מי שיש לו גורמי סיכון שיקח פקסלוביד. ומי שיש לו מחלה קשה שיגיע לבית חולים. שימו לב שברבש וגם רהב כבר התחילו לדבר כך ברמיזות......ואם רק ימנו מישהו כמו פרופ אודי קימרון למנכל משרד הבריאות אז מוח האדם ינצח את כוח האדם.....

אנונימי/ת
11.01.2022, 10:07

מערכת הבריאות הישראלית נהפכה למערכת קומוניסטית קיצונית אשר מנצלת בלי סוף סטז'רים לרפואה וסיעוד, סטודנטים ומתמחים בתנאים של עבדות. מדובר בפגיעה קשה ביותר בזכויות אדם. אשר הלך ונהפך לגישה קבועה של המערכת. תתביישו. בעוד עשור לניצול הזה תהיה השלכות, תזכרו להודות לדור מבולבל של "מנהלים" גאונים.