חדשות

הקרב על השכר: המתמחים הגישו בקשות למתן צווי מניעה נגד האוצר

ארגון מרשם ועשרות מתמחים מבתי חולים בפריפריה הגישו הבוקר לשלושה בתי דין לעבודה בקשה לביטול הוראת המשנה לממונה על השכר באוצר להפחית בשכר המתמחים שעליהם יחול מתווה קיצור התורנויות

מחאת המתמחים. במרכז, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים מרשם, ד"ר ריי ביטון. צילום ארכיון: אלעד גוטמן

עשרה ימים לפני שמתווה קיצור התורנויות של המתמחים אמור להיכנס לתוקף (1 באפריל) אך למעשה כלל לא ברור אם אכן יחל ביצועו בבתי החולים, ארגון הרופאים המתמחים מרשם ועשרות מתמחים מבתי חולים בפריפריה הגישו הבוקר (ג') לבתי הדין לעבודה בנצרת, חיפה ובאר שבע בקשה דחופה להורות על ביטול הוראת המשנה לממונה על השכר באוצר להפחית בשכר המתמחים שעליהם צפוי לחול המתווה.

מכתב המשנה לממונה על השכר נשלח למעסיקי הרופאים ב-17 במארס ובו ההוראה לקיצוץ שכר המתמחים, שאותה הגדירו ב"מרשם" "חד צדדית ובלתי חוקית". הארגון, באמצעות היועצת המשפטית שלו עו"ד סיגל פעיל, טוען שמשמעותה של ההוראה היא פגיעה אנושה בתנאי השכר של המתמחים.

בבקשות לבתי הדין לעבודה שהוגשו טוענים הרופאים המתמחים בין היתר: "ענייננו במהלך בלתי חוקי שבוצע באישון לילה על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר ומטרתו לחתור תחת היתר שהוצא על ידי משרד הכלכלה לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים ובכך לסכל מהלך תחיקתי של הריבון, תוך סיכול הבטחות שלטוניות ופגיעה אנושה ברופאים המתמחים, בזכויותיהם, בתנאי עבודתם ובשכרם.

"מדובר בהחלטה מנהלית שהתקבלה בניגוד לדין ותוך הפרת החובות המוטלות על רשות מנהלית, שמטרתה לנקום ברופאים המתמחים על מאבקם לקיצור תורנויות תוך התעלמות מופגנת ומוחלטת מהבטחות שלטוניות שניתנו על ידי שר הבריאות ושרת הכלכלה, לקיצור התורנויות".

עוד טוען ארגון המתמחים כי "ההסתדרות הרפואית מצידה, המתיימרת לייצג לכאורה את הרופאים המתמחים, מפקירה למעשה את הרופאים המתמחים ומתנערת מכל סממן של ארגון עובדים בכל הנוגע אליהם. לא זו בלבד שההסתדרות הרפואית איננה דואגת לזכויותיהם של הרופאים המתמחים ולאינטרסים שלהם, היא פועלת במכוון כדי לפגוע ברופאים המתמחים ולטרפד את מהלך קיצור התורנויות שהוא מחויב המציאות".

המתמחים מבקשים מבתי הדין לעבודה הוצאת צו זמני הקובע כי ההוראה של המשנה לממונה על השכר באוצר בטלה ומבוטלת. בנוסף, הוצאת צו זמני הקובע כי עד למתן פסק דין בתביעה העיקרית שבתיק הזה, לא יוחל מתווה שכר שיש בו כדי פגיעה בתנאי שכרם של הרופאים המתמחים בהסדר הראשוני לקיצור התורנויות; והוצאת צו זמני המורה על גיבוש מיידי של מתווה שכר זמני, התואם את הוראות ההיתר הכללי למנוחה השבועית ולשעות נוספות במפעלים הרפואיים מיום 6.10.2021 שנכנס לתוקף ביום 1.4.2022 בכל הנוגע לקיצור שעות התורנויות; וכן "להורות על דיון דחוף במעמד הצדדים".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר "מרשם", אמרה אתמול בדיון בוועדת הבריאות בכנסת: "יש פה הזדמנות שלא תשוב לקיצור תורנויות. המתווה של משרד הבריאות רחוק מלהיות מתווה החלומות, אבל קיצור התורנויות צריך לצאת לפועל בעוד שההצעה של ההסתדרות הרפואית למתווה הכולל שעות מנוחה למתמחים בתוך בית החולים היא הצעה מביכה, מנותקת מהשטח ואין שום סיכוי שנקבל הצעה כזו.

"אם לא יהיה קיצור תורנויות ב-1.4 לא יהיו מתמחים ב-1.4. אין עתה מתווה לקיצור תורנויות כיוון שמתנהלות מלחמות אגו וכוח אותן מנהלת ההסתדרות הרפואית ומנהלים בכיריה, ואלו חשובות יותר מקיצור התורנויות של המתמחים.

"מה יש עתה? יש מכתב של המשנה לממונה על השכר באוצר המורה למעסיקים שלנו לקצץ אלפי שקלים בשכר המתמחים שיקוצרו להם התורנויות. אין מתווה ואין כסף - אבל קודם כל היה חשוב למשרד האוצר להבטיח שלא משנה מה יקרה בימים הקרובים, תהיה פגיעה במתמחים והיא תהיה כל כך חמורה וכל כך בוטה שהמתמחים עצמם בכלל לא ירצו את קיצור התורנויות הזה.

"שכר המתמחים והמתמחות הוא ממילא שכר זעום ביחס להשקעת הלימודים וביחס לשעות העבודה. קיצוץ של אלפי שקלים בשכר שלנו, יוביל לכך שרופאים מתמחים בישראל ירוויחו במקרה הטוב 10 אלפים שקלים על 300 שעות עבודה בחודש.

"תבדקו אתם", פנתה ד"ר ביטון לחברי הוועדה, "כמה מהסטודנטים של היום לא מוכנים להיות רופאים בסוף הדרך עם התנאים האלה. לכו תבדקו כמה מהם רוצים ללכת להייטק, לחברות תרופות".

על הגשת הבקשות לבתי הדין לצווי מניעה, אמרה ד"ר ביטון: "אנחנו הגשנו אותן למרות שהארגון היציג, ההסתדרות הרפואית, אמור היה לעשות זאת. אבל (ההימנעות) מתיישבת טוב עם האג'נדה שלו לסכל ולחבל בכל מה שקשור לקיצור התורנויות לכן הר"י שותקת. ארגון העובדים בסיטואציה כזאת, שבה ניתנה הנחיה לקצץ אלפי שקלים בשכר המתמחים, חייב היה להכריז על סכסוך עבודה, ולא לשבת פה ולהסביר את נימוקי האוצר".

ד"ר ביטון חזרה והבהירה: "אם ב-1.4 לא יהיה קיצור תורנויות, אז ב-1.4 לא יהיו סטודנטים לרפואה וגם לא יהיו מתמחים בבתי החולים".

"הממונה על השכר באוצר הבעיר את השטח"

בדיווח ב"דה מרקר" הבוקר (ג') ציינה עוד רוני לינדר: "רגע לפני מהפכת קיצור התורנויות, הבעיר הממונה על השכר באוצר את השטח ובעקבות זאת השחקנים החזקים במערכת הבריאות מאיימים זה על זה ולא מוכנים לוותר".

היא מציינת שהצוות בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ, שעסק בבניית יישום מתווה קיצור התורנויות, "נקלע לפלונטר" ו"המהומה שמתחוללת עתה צפויה לזעזע את מערכת הבריאות". ד"ר מנדלוביץ הגדיר את המצב כך: "אם קיצור התורנויות היה לידה, אנחנו נמצאים כרגע בשלב צירי הלחץ".

תזכורת: ב-1 באפריל אמור להיכנס לתוקף היתר ההעסקה החדש למתמחים עליו חתמה בקיץ האחרון שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהסכמת שרי הבריאות והאוצר הורוביץ וליברמן. ההיתר קובע כי בעשרה בתי חולים בפריפריה יחל בהדרגה קיצור תורנויות המתמחים מ-26 ל-18 שעות, למעט במקצועות הכירורגיים. תורנויות המתמחים בטיפול נמרץ והרדמה יקוצרו רק בעוד שנה. להיתר יש תוקף של חוק. הפרתו היא כהפרה של חוק.

בדיווח מודגש כי "למרות שהחוק צפוי להיכנס לתוקף בתוך שבוע וחצי, בשטח הדברים רחוקים מאוד מהתממשות. בגלל התנגדויות והתכתשויות בין חברי הוועדה, טרם פורסם רשמית המתווה. כרגע, כמעט כולם מסוכסכים עם כולם, מחליפים האשמות פוליטיות, מאיימים בקיצוצי שכר למתמחים, בהארכת משך ההתמחות ובפניות לבתי המשפט".

ד"ר מנדלוביץ צפוי למרות זאת לפרסם את מתווה משרד הבריאות אף שלא הושגה הסכמה בין משרד האוצר להסתדרות הרפואית, "וזאת בתוך אווירה של עוינות והתנגדות מצד כמעט כל גורם אפשרי".

עיקרי המתווה: התורנויות מתחילות בארבע אחר הצהריים ועד עשר בבוקר למחרת (18 שעות). כאמור, בשלב ראשון ייושם באופן הדרגתי בפריפריה. תוקם מנהלת שתהיה רשאית להחריג בתי חולים או מחלקות ספציפיות מהמתווה כדי למנוע חוסר בכוח אדם במחלקות.

המתווה של הר"י והמתנגדים העיקריים לקיצור התורנויות

אלא שבימים האחרונים הציעה לפתע ההסתדרות הרפואית מתווה חדש-ישן משלה: תורנות בת 21 שעות הכוללת גם מנוחה ממושכת, אלא שהצעתה גוררת התנגדות וכעס במשרד הבריאות ובמשרד הכלכלה המעלים ספקות לגבי יכולת המתווה לעמוד בכללי ההיתר, שכאמור נקבע שיחל ב-1 באפריל.

בדיווח ציינה לינדר ש"יש במערכת גורמים שבעיניהם קיצור התורנויות איננו עניין דחוף, שכמות המאמץ והמשאבים הכספיים שיהיה צריך להשקיע ביישומו לא שווה את כאב הראש שהוא יוצר. בין המתנגדים הגלויים לקיצור התורנויות, כאמור אגף התקציבים באוצר וההסתדרות הרפואית, ויש גם מתנגדים פחות קולניים, כמו חלק ממנהלי בתי החולים החוששים שלא יצליחו לאייש את התקנים וייאלצו לשנות סדרי עולם, וחלק מראשי האיגודים הרפואיים והרופאים הבכירים, שלא מסתירים את העוינות שלהם לרעיון".

יש גם לא מעט גורמים אובייקטיביים המקשים על יישום המהלך, כמו מחסור ברופאים, הקושי לאייש חלק מהתקנים בפריפריה, העובדה שטרם חולקו תקנים חדשים ליישום המתווה, בעיית סופי השבוע - ושכר המתמחים.

ההשפעה הפוטנציאלית של קיצור התורנות על שכר המתמחים מרחפת מעל המהלך בחודשים האחרונים אך לא טופלה ברצינות בשל הטענה שיש להפריד בין המתווה לבין סוגיית השכר. המשנה לממונה על השכר באוצר הבהיר למעסיקים שעל פי הסכמי העבודה הנוכחיים, המתמחים שיעברו לתורנות מקוצרת צפויים לפגיעה כפולה בשכרם - הן בשל ביטול שעות הבוקר שלפני התורנות, והן בגין יום המנוחה שהם זכאים לו אחרי התורנות המתבסס על תורנות בת 26 שעות, ולא 18.

בשלב זה כל אחד מהמעורבים בנושא מתבצר בעמדתו. נציג של השרה ברביבאי אמר בכנסת כי היא "עומדת כצוק איתן ולא מתכוונת לזוז מההיתר שעליו חתמה. נציגת האוצר אמרה: המודל של משרד הבריאות "לא ישים". נציגי המתמחים בהסתדרות הרפואית הסבירו כי המודל הוא לא יותר מ"משאלת לב" ו"מגדל קלפים" שלא יכול להתממש בשטח. נציגת ארגון המתמחים הבטיחה שתהיה מחאה גדולה - ואם לא יהיה קיצור תורנויות לא יהיו מתמחים.

"נראה גם ששר האוצר ליברמן לא שש לצאת לעזרת השר הורוביץ באמצעות שחרור תקציבים נוספים", ציינה לינדר בדיווחה. עם זאת ייתכן שהמשבר יתגלגל לגישור ופשרות ואז כל הנוגעים בדבר יידרשו לשלב ידיים כדי להוציא לפועל את תכנית המתווה. לא ברור אם יספיקו לעשות זאת בתוך עשרת הימים הבאים.

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  חדשות,  ארגון מרשם,  ההסתדרות הרפואית,  ד"ר ריי ביטון,  שכר מתמחים,  משרד האוצר,  בית הדין לעבודה
תגובות