חדשות

מהיר ועצבני: מאבק בין מד"א ל"להק תעופה" על מערך הפינוי המוסק

לאחר 15 שנות פעילות משותפת, מד"א בחרה בספק אחר לביצוע פינויים מוטסים | בתגובה, "להק תעופה" התקשרה עם "איחוד הצלה" כדי לספק לה שירותי פינוי בהיטס, אך משרד הבריאות מדגיש: רק מד"א רשאית להזניק מסוק לפינוי

מסוק "איחוד הצלה". משרד הבריאות אינו מאפשר תחרות. צילום: דוברות איחוד הצלה

מאבק עיקש ניטש בימים אלה על מערך הפינוי המוסק. הוא הגיע לשיא כאשר בנובמבר האחרון, החליטו במד״א להחליף את ספק הפינוי המוסק - לאחר 15 שנים של עבודה משותפת עם חברת להק תעופה (שפירית שרותי תעופה בע"מ). המכרז בוטל בדצמבר, ומד"א בחרה בחברה אחרת, בשם "ברוק תעופה", כספק יחיד. "להק תעופה" לא נשארה חייבת והתקשרה עם "איחוד הצלה" כדי לספק לה, המתחרה הגדולה של מד"א, שירותי פינוי מוסקים. כך מדווח עמי רוחק דומבס ב"ישראל דיפנס".

במסגרת ההתקשרות עם מד"א העמידה "להק תעופה" מסוק אחד בבית החולים פוריה בצפון ועוד מסוק בשדה תימן, לטובת הדרום ומרכז הארץ. עבור השירות הזה, משרד הבריאות משלם ל"להק" דרך מד״א, שלוקחת כ-3% עמלה. העברת הכספים דרך מד"א נעשית מטעמי נוחות, כדי שמשרד הבריאות לא ייאלץ לצאת להליך ספק יחיד עם "להק תעופה". מסוק פינוי שלישי מופעל ישירות על ידי משרד הבריאות באמצעות בית החולים יוספטל באילת. במקרה זה, משרד הבריאות משלם ישירות ל"להק תעופה".

מדוע הבידול בין המקרים בתצורת התשלום? על פי משרד הבריאות, הדבר נעשה על סמך החלטת ממשלה שאושרה בשנת 2021, שנועדה לשפר את השירות הרפואי באילת. "המסוק מבצע פינוי אלקטיבי והעברות בלבד ולא מבצע פינוי חירום מהשטח. הצוות הרפואי במסוק הוא צוות של עוזרי רופא שעובדים בבית החולים", אמרו במשרד.

ואולם, למרות הצהרת משרד הבריאות, נראה כי המציאות שונה. בהסכם בין "להק תעופה" למשרד, שנחתם ב-2021 לגבי אילת, נאמר כי המסוק באילת ישמש גם לפינוי פצועים. כלומר, לא רק פינוי אלקטיבי בין בתי חולים אלא גם לפינוי מוסק.

היסטורית, "להק תעופה" יזמה, הקימה והשקיעה כ-200 מיליון שקל בהקמת והפעלת שירות הפינוי המוסק מ-2007 ועד היום. "להק" סיפקה את השירות למדינת ישראל ולא למד"א, בהתאם להסכם בין הצדדים. במסגרת הפעילות, "להק" שילמה למד"א, לטובת השירות, עבור הפרמדיקים והציוד הרפואי במסוקים מיליוני שקלים בשנה ובמצטבר כ-67 מיליון שקל.

"להק" גם פעלה באינטנסיביות להסדרת כל הנושאים המאפשרים את מתן השירות, כשהיא מממנת מכיסה חלק לא מבוטל מההליכים. כך, לדוגמה, מימנה את כל עלויות השירות, גם כאשר לא היתה הכרה בשירות מצד חברות הביטוח בישראל עד לפסק הדין בבית המשפט העליון מ-2018, שחייב את חברות הביטוח לשלם עבור הפינויים ש"להק" מבצעת. "להק" (ללא סיוע ממד"א) היא גם זו שגרמה להכנסת השירות לסל הבריאות ב-2010 והוא תוקצב בארבעה מיליון שקל (שגדלו בינתיים ל-8 מיליון) לשנה.

ב-2021 להק הוכרה כספק יחיד לפינוי מוסק מאילת על ידי משרד הבריאות והצדדים התקשרו בהסכם למתן שירותי פינוי והעברות מאילת וחבל אילות. המסוק השלישי באילת מיועד גם להעברות מ"יוספטל" וגם לפינויים מהשטח, בהתאם להסכם עם משרד הבריאות.

עם ביטול המכרז על ידי מד"א בחודש דצמבר האחרון, חברת להק הודיעה על ביטול ההסכם עם מד״א. על פי תנאי ההסכם, "להק" תמשיך לספק שירותים למד״א עד לחודש הבא (12.3). במקביל, להק תעופה יצרה קשר עם "איחוד הצלה" והיא תספק לארגון המתחרה במד"א את שירותי הפינוי המוסק.

משרד הבריאות, מסיבה לא ברורה, התייצב חד צדדית לצד מד״א, כאשר שלח מכתב לאלי פולק, מנכ״ל "איחוד הצלה", ובו אזהרה: ״לעניין אופן הפינוי יודגש כי אין גורם מלבד מד"א הרשאי להזניק מסוק לצורך פינוי במקרה חירום אזרחי ובכלל זאת גם לא לאיחוד הצלה״.

חברת להק תעופה, שאמורה להפעיל את המסוקים, מסרה: "תם עידן מד"א כמונופול היסטורי בתחום ההצלה והפינוי המוסק בפרט. מד"א הפרה חוזים והסכמים חתומים ומשרד הבריאות יידרש להסביר מדוע ב-2023 הוא מגבה התנהלות בריונית שכזו ולא מאפשר התמודדות על שירותי הצלה ופינוי מוסק והורדת מחירים הנגבים מהקופה הציבורית עבור ספק יחיד, ללא שום הצדקה".

בשיחה שקיים "ישראל דיפנס" עם דובר מד״א, נאמר על ידו כי מד״א פעלה על פי חוק בכל הקשור להליך ההיפרדות מ"להק תעופה". עוד טוענים במד״א כי היות ויש יותר מספק מסוקי פינוי אחד כיום, זכותה לבחור ספק. לטענת מד״א, "להק תעופה" היא זו שבחרה לא להשתתף בהליך תחרותי. עם זאת, במד״א לא עונים מדוע בוטל המכרז לספק פינוי רפואי כאשר התמודדו עליו ארבעה מועמדים.

נושאים קשורים:  פינוי מוסק,  מד"א,  "איחוד הצלה",  משרד הבריאות,  להק תעופה,  חדשות
תגובות