חדשות

"איכילוב": 330 אשפוזים בשנה בשל תאונות קורקינטים ואופניים חשמליים

עלייה דרמטית במספר הפציעות ובחומרתן בעקבות תאונות של קורקינטים ואופניים חשמליים בתל אביב | מנהל היחידה לטראומה ב"איכילוב": "רוב המקרים הללו מסתיימים במוסדות שיקומיים"

ד"ר אייל חשביה, מומחה לכירורגיה כללית ומנהל היחידה לטראומה ב"איכילוב". צילום: ליאור צור/ דוברות ביה"ח

עלייה דרמטית במספר הפצועים ובדרגת החומרה של הפציעות של המפונים לבית החולים איכילוב בתל אביב בחמשת החודשים הראשונים של השנה.

נתונים שמציג רשם הטראומה הלאומי מראים כי מספר המאושפזים מזנק וכך גם דרגת החומרה של הפציעות. אם בשנת 2022 היה מספר הפצועים קשה 15, בשנת 2023 עלה מספרם ל-27 ובחמשת החודשים הראשונים של שנת 2024 טופלו ב"איכילוב" שמונה פצועים קשה מתאונות בכלי רכב חשמליים דו גלגליים.

"עד לשנה האחרונה, 5% מהמאושפזים שהגיעו ל'איכילוב' לאחר מעורבות בתאונה בכלי רכב כמו קורקינטים או אופניים חשמליים סבלו מפציעות חמורות. בחמישה החודשים האחרונים שיעור הפצועים עלה ל-8% של פציעות חמורות בשל תאונות המערבות מיקרומוביליזיה", אומר ד"ר אייל חשביה, מומחה לכירורגיה כללית ומנהל היחידה לטראומה ב"איכילוב".

מאמר שבו סקרו ד"ר חשביה ועמיתיו במרכז לטראומה של בית החולים את העלייה בפציעות במעורבות כלי רכב חשמליים התפרסם לאחרונה בכתב העת Injury. המחקר עוסק בפציעות בין השנים 2017 ל-2022 וכלל 9,748 מטופלים בני 16 ומעלה שהגיעו בעקבות פציעות הקשורות לאופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. מתוכם, 1,183 מטופלים (12.1%) אושפזו, כאשר גיל חציוני היה 33 שנים ו-72.2% היו גברים. במהלך תקופת המחקר, מספר הביקורים במחלקת לרפואה דחופה עלה פי 21, עם עלייה מקבילה במספר האשפוזים וההתערבויות הכירורגיות, שעלו פי 3.4 ו-3.8 בהתאמה.

"גם חומרת הפציעות עולה. בשנת 2022 היה מדובר ב-5% פציעות חמורות מאוד מכלל הפציעות, משנת 2023 ועד עכשיו חלה קפיצה מאוד גבוהה ותלולה גם במספר המאושפזים וגם בסוג הפציעות. אם בין השנים 2017 ל-2022 היו 1,200 אשפוזים כתוצאה מתאונות עם כלי רכב חשמליים, כלומר כ-200 פציעות בשנה בממוצע, בשנת 2023 כבר עלינו ל-332 מאושפזים, שזו עלייה של 65%. שיעור הפציעות החמורות עלה מ-5% ל-8.5% ומדובר בעיקר בפציעות ראש קשות של רוכבים שמרביתם אינם חובשים קסדה".

ציוני ה- ISS נעים בין 1 ל-75. מקובל לחלק את ה-ISS לארבע רמות של חומרת פציעה: פצועים קל (1–8), פצועים בינוני (9–14), פצועים קשה (16–24) או פצועים אנוש (25 ומעלה).

כפי שניתן לראות בטבלה, מספרן של הפציעות הקשות עולה וכך גם האחוז שלהן מתוך הפציעות (הנתונים בטבלה מתייחסים רק לאשפוזים, כלומר מקרים שהגיעו למיון והשתחררו ללא אשפוז, אינם נכללים). הערכה היא כי אם יש 330 אשפוזים בשנה, יש כפי עשרה פניות למיון בשל פציעות מסוג מיקרומוביליזציה בתאונות שבהן מעורבים כלי רכב.

הפציעות, כפי שמתאר ד"ר חשביה, הן בעיקר פציעות פה ולסת ואורתופדיה. "מדובר בפציעות ראש, פציעות אורתופדיות, שברים פתוחים וסגורים, פציעות חזה, פתיחות בטן ופציעות בפנים, שיניים, לסתות, בדרך כלל לא בתאונות עצמיות אלא תאונות שמערבות כלי רכב נוספים כולל אוטובוסים, מכוניות וגם אופנועים".

לדבריו, "בסוף השבוע האחרון היה לנו מקרה של שני צעירים שרכבו על קורוקינט חשמלי ללא קסדה ורוכב אופנוע - שלושתם נכנסו ברכב. מדובר במקרה שמצריך שיקום מאוד ארוך. רוב המקרים הללו מסתיימים במוסדות שיקומיים".

נושאים קשורים:  תאונות דרכים,  אופניים חשמליים,  קורקינטים,  ד"ר אייל חשביה,  חדשות
תגובות

השרים ישראל כץ ומירי רגב יכולים לזקוף הישג זה לרשימת ההצלחות שלהם. ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים התפטר כי נוכח הישגים מרשימים אלה אין יותר צורך בנסיונו רב השנים....

07.08.2024, 06:25

אין פלא. המהירות של הקורקינטים מגיעה ל 60 קמש. מה הפלא שיש פציעות קשות.