חדשות

יותר פציעות פנימיות ופגיעות ראש בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים

ממחקר אמריקאי חדש עולה כי רוכבי אופניים חשמליים נוטים לסבול בשיעור ניכר מפציעות פנימיות חמורות המחייבות אשפוזים ממושכים לעומת משתמשי אופניים רגילים שנפצעים תוך כדי שימוש בהם

אופניים חשמליים וקורקינטים בתל אביב. צילום spic/ שאטרסטוק

תופעת הפציעות של משתמשי כלי הרכב הדו גלגליים החשמליים – אופניים חשמליים למיניהם, קורקינטים וקטנועים המונעים בסוללות נטענות – איננה רק "מכת מדינה" בישראל ובמיוחד בגוש דן, כפי שדווח לא אחת באחרונה. היא נעשית נפוצה יותר ויותר גם בארה"ב ככל שכלי הרכב הללו נעשים יותר ויותר פופולריים. אלא שהשימוש בהם נושא עימו סיכונים גבוהים יותר לפציעות חמורות מאוד ולדפוסי פציעות שונים מאלה שמאפיינים משתמשים באופניים רגילים, אופני דיווש.

מאמר בנושא זה פורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Injury Prevention שאותו מוציא לאור ה-BMJ. צוות מחברי המאמר, ובראשם ד"ר צ'רלס דימאג'יו מתכנית המחקר של פציעות ביחידת הטראומה והטיפול שלאחר ניתוחים קריטיים במרכז הרפואי לנגון של אוניברסיטת ניו יורק (NYU), ניתח נתונים מדווחים מיחידות רפואה דחופה בארה"ב מהשנים 2017-2000.

הממצאים העיקריים: רוכבי אופניים חשמליים נוטים לסבול בשיעור ניכר מפציעות פנימיות חמורות שמחייבות אשפוזים ממושכים ורבים לעומת משתמשי אופניים רגילים שנפצעים תוך כדי שימוש בהם.

בקרב משתמשי קורקינטים וקטנועים חשמליים רואים יותר פגיעות ראש וזעזועי מוח. אצל משתמשי אופניים חשמליים קיימת נטייה כדי פי שלושה להיות מעורבים בתאונות עם הולכי רגל בהשוואה למשתמשי כלי רכב דו גלגליים אחרים או אופניים לא-חשמליים.

בין שנת 2000 לשנת 2017 בארה"ב דווחו 245 מיליון מקרים של פציעות משימוש בכלי רכב כאשר ב-130,792 מהן היו מעורבים משתמשים בכלי רכב דו גלגליים חשמליים. מדובר בשיעור היארעות של 5.3 ל-10 אלפים שהגיעו למלר"דים. 3,075 או שיעור של 0.13 ל-10 אלפים היו פציעות משימוש באופניים חשמליים. 9.4 מיליון פציעות – או שיעור של 385.4 ל-10 אלפים שהגיעו למלר"ד היו משימוש באופני דיווש רגילים.

הפצועים מאופניים חשמליים מבוגרים יותר – גיל ממוצע 31.5 שנה, לעומת 29.4 של משתמשי בקטנועים או קורקינטים חשמליים ו-25.2 שנה של משתמשי אופני דיווש.

הרוב הגדול של אנשים שהיו קורבנות תאונות עם אופניים חשמליים היו בשתי קבוצות גיל: 44-18 ו-64-45. גילאי 14-10 היו רבים מהפצועים משימוש בקורקינטים חשמליים.

גברים הם 83.3% מכלל הפצועים מאופניים חשמליים ו-60% מקרב פצועים מקורקינטים, לעומת 72.4% מקרב משתמשי אופני דיווש.

בקרב פצועים משימוש או תאונה עם קורקינט או קטנוע חשמלי יש כמעט פי שלושה יותר מאחרים פגועי ראש ועם זעזועי מוח וכן אצלם נראו יותר שברי עצמות.

17% מקורבנות תאונות עם אופניים חשמליים סבלו מפציעות פנימיות קשות לעומת 7.5% מהפצועים בתאונות עם אופני דיווש.

מחברי המסמך מצביעים על מה שידוע למעשה עוד קודם לכן: הסוללות והמצברים מאפשרים לכלי הרכב הדו גלגליים להגיע למהירות שעולה על 32 קמ"ש לעומת פחות מ-16 קמ"ש באופני דיווש שבניו יורק ניתן לשכור אותם.

נושאים קשורים:  אופניים חשמליים,  קורקינט,  תאונות דרכים,  חדשות,  מחקר
תגובות